Koulutus ja seminaarit

PiKen ESA-foorumi: Selkokieli, monikielisyys ja sodan vaikutus tiedontarpeisiin

Seurattavissa verkossa

PiKen ESA-foorumi on alueellisen esteettömyys- ja saavutettavuustiimin suunnittelema koulutustilaisuus. Syyskuun lopussa järjestettävän päivän aiheena ovat kirjastojen monikieliset palvelut ja selkokielisyys. Lisäksi pohditaan sodan vaikutusta tiedontarpeisiin ja tiedonhakuun. Mitä kirjastoissa voidaan tarjota painettujen lähteiden ulkopuolelta?

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

PiKen ESA-foorumi: Selkokieli, monikielisyys ja sodan vaikutus tiedontarpeisiin
Ke 28.9.2022
Klo 10.00 – 14.00

Ilmoittaudu tilaisuuteen täällä 21.9. mennessä.

Ohjelma

Klo 10.00–10.15 Mitä tänään opittaisiin? ESA-tiimin tervetulotoivotukset / Maria Rissanen, kirjastonhoitaja & esa-tiimin pj. (Tampereen kaupunginkirjasto)

Klo 10.15–11.15 Selkokieli kirjastossa / Henna Kara, kehittämispäällikkö (Selkokeskus)

Klo 11.15–12.00 Lounastauko

Klo 12.00–12.45 Monikielisen kirjaston palvelut kirjastoille: markkinointi, materiaalit ja hyödyntäminen / Eeva Pilviö, informaatikko (Monikielinen kirjasto)

Klo 12.45–13.00 Tauko

Klo 13.00­–13.45 Sota Ukrainassa vaikutti tiedontarpeisiin. Mitä tarjota, kun aiheista ei ole painettuja teoksia? / Päivi Litmanen-Peitsala, viestinnänsuunnittelija (Helsingin kaupunginkirjasto, Kirjastot.fi)

Klo 13.45–14.00 Yhteenveto ja keskustelu

Tuleeko tallenne?

Puheenvuorot tallennetaan ja jaetaan tilaisuuden jälkeen tässä artikkelissa akepike.fi-sivun opiskelumateriaaleissa. Päivi Litmanen-Peitsalan ja Eeva Pilviön puheenvuoroista tehdään avoimet pysyvät tallenteet YouTubeen, Henna Karan esitys on sisäisesti katsottavissa vuoden 2023 loppuun.

Tilaisuuden järjestää Tampereen kaupunginkirjasto. Tampereen kaupunginkirjastolla on alueellinen kehittämistehtävä Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella. Kuvat ja tunnelmat somessa, käytä tunnistetta #akepike.

Jarkko Rikkilä
Koordinaattori, akepike