Koulutus ja seminaarit

PiKen Aspa-ajokortti A2: Esteetön, saavutettava ja turvallisempi kirjasto

Seurattavissa verkossa

Aspa-ajokortin pakollisessa osiossa A tutustutaan PiKe-kirjastojen monikanavaiseen asiakaspalveluun. A-osiossa keskitytään nuorten kohtaamiseen ja yhdenvertaisuuteen (A1) TAI saavutettavuuteen ja turvallisuuteen (A2). Voit valita osioista yhden tai käydä molemmat. A-osion koulutuspäivät ovat työpajaluonteisia perustason koulutuksia. Ne antavat eväitä kirjaston asiakaspalvelussa toimimiseen. Koulutukset on suunnattu PiKe-kirjastojen työntekijöille.

Aspa-ajokortti A2: Esteetön, saavutettava ja turvallisempi kirjasto to 8.9.2022 ja to 17.11.2022

Esteetön ja saavutettava kirjasto hyödyttää tasapuolisesti erilaisia kirjastonkäyttäjiä ja tukee yksilöiden kohtaamista. Monikanavaisuus tuo tilaisuuksia oivaltaa uudelleen mahdollisuuksia tukea kirjastonkäyttäjän palveluntarpeita. Fyysisen esteettömyyden lisäksi tiloihin kohdistuu saavutettavuuden odotuksia aistien, sosiaalisten ja kognitiivistenkin esteiden osalta – yhdessä huomioituina ne kurovat pienemmäksi mahdollista kuilua palvelujen koetun saatavuuden ja saavutettavuuden välillä.

Ammattitaitoinen asiakaspalvelu ja hyvät vuorovaikutustaidot luovat perustan työntekijöiden turvallisuudelle. Hyvä palvelu luo myönteisiä odotuksia. Hyvä palvelu ei kuitenkaan aina riitä, vaan työntekijä voi tahtomattaan joutua uhka- ja väkivaltatilanteeseen. Tällöin työntekijällä tulee olla apunaan ennalta laadittu ja opeteltu toimintamalli vuorovaikutuksen haastavissa tai uhkaavissa palvelutilanteissa, kirjastoympäristölle tyypillisissä konflikti- ja uhkatilanteissa sekä turvallisuuden varmistamiseksi yhteistyöllä ja aktiivisesti. Käytännön turvallisuudesta huolehtimalla varmistetaan, että kirjastotila on turvallinen ja sosiaalisesti saavutettava yhteiskunnallinen palvelu.

Aika, paikka ja osallistuminen

Aspa-ajokortti A2: Esteetön, saavutettava ja turvallisempi kirjasto
PiKen ASPA-ajokortti
To 8.9.2022 klo 9.30–15.00 TAI to 17.11.2022 klo 9.30–15.00

Ilmoittaudu valitsemaasi tilaisuuteen tällä lomakkeella.

Koulutuspäiviä on kaksi. Ne toteutuvat samansisältöisinä. Työskentely toteutuu työpajatyöskentelynä Teamsin pienryhmätiloissa ja muilla työvälineillä. Huomioithan, että samalla linkillä ilmoittaudutaan kumpaankin samansisältöiseen koulutuspäivään.

Jos joudut perumaan osallistumisesi, ilmoitathan siitä projektisuunnittelijalle. Ilmoittautumisen sulkeuduttua myös peruutuspaikkoja voi tiedustella myöhemmin projektisuunnittelijalta.

Ohjelma

Klo 9.30-9.50 Hyvää aamupäivää! Päivän ohjelman läpikäynti. Mitä on monikanavainen asiakaspalvelu kirjastotyössä?/ Akepike

Klo 9.50-10.00 Tauko

Klo 10-12 Esteetön ja saavutettava kirjasto, myös kognitiivisesti ja aistein / Pia-Maria Topi, järjestösuunnittelija (Autismiliitto)

Klo 12-13 Lounas

Klo 13-15 Turvallisempi kirjasto / Tero Ålander, vanhempi asiantuntija (Mielenrauha Koulutuspalvelut Oy)

Klo 15 Koulutuspäivä päättyy

Tuleeko tallenne?

Tilaisuus toteutuu suoralähetyksenä ja työpajatyöskentelynä. Sitä ei tallenneta.

Kysy lisää

Projektisuunnittelija Juliaana Grahn
Puh. 040 800 7821 / S-posti: juliaana.grahn@tampere

Tilaisuuden järjestää Tampereen kaupunginkirjasto. Tampereen kaupunginkirjastolla on alueellinen kehittämistehtävä Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella. Kuvat ja tunnelmat somessa, käytä tunnistetta: #akepike.

Alkaa
Päättyy