Koulutus ja seminaarit

PiKen Aspa-ajokortti A1: Nuorten kohtaaminen ja yhdenvertainen kirjasto 19.5.2022

Seurattavissa verkossa

Yksittäiseen koulutuspäivään otetaan max. 50 henkilöä Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastoista. A1-koulutuspäivät keväällä ovat:

To 17.3. klo 9.30 – 15.00, Teams
To 19.5. klo 9.30 – 15.00, Teams

Tuleeko tallenne?

Koulutuspäiviä on kaksi ja ne toteutetaan samansisältöisinä. Työskentely toteutuu pajatyöskentelynä. Tilaisuuksia ei siis tallenneta

Ohjelma:

Klo 9.30-9.50 Hyvää aamupäivää! Päivän ohjelman läpikäynti. Mitä on monikanavainen asiakaspalvelu kirjastotyössä?/ Akepike
Klo 9.50-10.00 Lyhyt tauko
Klo 10-12 Me ja ne – kuinka asemoitua asiakaspalvelussa tavalla, joka tuottaa yhdenvertaista palvelua?/Miriam Attias, Työyhteisösovittelun erityisosaaja, työnohjaaja, (yhteisö)sovittelija, kouluttaja (KM, YTM)

Me ja ne-ajattelu on meille kaikille tyypillistä. Se on inhimillinen ja elämään kuuluva asia, joka tapahtuu enemmän tai vähemmän tiedostamattomasti. Miten asiakaspalvelussa voi asemoitua tavalla, joka tekee palvelusta ”helposti lähestyttävän” kaikille ikään, etniseen taustaan, kieleen, uskontoon, kansalaisuuteen, seksuaaliseen suuntautumiseen, sukupuoli-identiteettiin tai toimintakykyyn katsomatta?

Työpajassa tutkitaan me ja ne-ajattelua ja siitä johtuvia vastakkainasetteluja, jotka haastavat toimintaympäristöä, kun identiteetit ovat politisoituneet. Tarkoitus on käydä läpi vastakkainasettelujen peruslainalaisuuksia, ja tutkia omaa roolia suhteessa ilmiöön. Lisäksi perehdytään siihen, mitä täytyy tunnistaa, että onnistuu tuottamaan yhdenvertaista palvelua.

Klo 12-12.45 Lounas

Klo 12.45-14.45 ”Katsotko vain minua, vai näetkö minut” – Kirjastot nuorten näkökulmasta/ Tuomas Puustinen, Vertzi- vapaaehtoistoiminnan asiantuntija, Nuorten Palvelu ry

• Luento-osuus

• Nuoruuden erityispiirteistä kehitys- ja ikävaiheena
    • Nuorten odotukset julkisissa tiloissa toimiselle
    • Nuorten kohtaaminen
    • Haastavien tilanteiden ennakoinnin ABC
  • Työpajaosuus: ”Ongelmat eivät ratkea aina vain tarjoamalla uutta informaatiota vaan järjestelemällä uudelleen sitä, jonka olemme aina tienneet” Työskentelyä ohjaavat näkökulmat:
    • Vahvuudet – Missä olemme jo hyviä?
    • Haasteet – Mitkä ovat meidän haasteet?
    • Toisin tekemiset – Mitä voimme oppia toisiltamme? Mitä konkreettisia asioita voisimme tehdä toisin jo nyt?
  • Työskentelyn reflektointi
    • Palautteenanto webropol-kyselyn kautta
    • Yhteenveto ja lopetus

Klo 14.45-15 Koulutuspäivän yhteenveto

Klo 15 Koulutuspäivä päättyy

Tilaisuuden järjestää Tampereen kaupunginkirjasto. Tampereen kaupunginkirjastolla on alueellinen kehittämistehtävä Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella. Kuvat ja tunnelmat somessa, käytä tunnistetta: #akepike.

Kysy lisää

Projektisuunnittelija Juliaana Grahn