Koulutus ja seminaarit

PiKe-kehittämiskirjastopäivä pe 20.5. – Kirjasto on maapallo: hyvinvointia ja yhteistä kulttuuria

Seurattavissa verkossa

Toukokuun PiKe-kehittämiskirjastopäivässä keskitytään kirjaston hyvinvointitehtäviin. Päivään ovat tervetulleita kaikki Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastolaiset. Toivomme, että näemme mahdollisimman monen kanssa teistä ihan livenä, eli paikan päällä Tampereen pääkirjasto Metsossa.

Päivän pääpuhuja ja fasilitoija Pia Houni kuvaa kirjastojen merkitystä seuraavasti:

”Taide ja kulttuuri ovat ihmisyyden tärkein ydin. Kirjasto taas on arjen voimapiiri, jonne kuka tahansa voi astua sisään ja löytää sivistyksen mahdollisuudet. Kirjastot voisivat tehdä henkisen vallankumouksen vahvistamalla kulttuurin, sivistyksen ja hyvinvoinnin välistä suhdetta”.

Päivässä käsiteltäviä kysymyksiä ovat: Mikä on kirjastojen hyvinvointitehtävä nyt ja muuttuvassa sivistyskunnassa? Miten eri tavoin hyvinvointitehtävää toteutetaan ja sanoitetaan eri kirjastoissa? Miten kirjastot voisivat terävöittää hyvinvointityötä ja nostaa sen näkyvyyttä? Minkälainen kulttuurinen hyvinvointivastuu kirjastolla on? Miten kirjaston palvelut edistävät terveyttä?

Aika, paikka ja osallistuminen

Kirjasto on maapallo: hyvinvointia ja yhteistä kulttuuria
PiKe-kehittämiskirjastopäivä
Pe 20.5.2022 klo 08.30–15.00
Pääkirjasto Metso / Zoom

Ilmoittaudu tilaisuuteen tällä lomakkeella 14.5. mennessä.

Aamupäivään voi osallistua paikan päällä Metson Lehmus-salissa ja etänä. Iltapäivän työpaja toteutetaan vain lähimuodossa Lehmus-salissa. Lomakkeella voit valita tuletko paikan päälle Metson Lehmukseen vai seuraatko aamupäivän puheenvuoroja etänä.

Klo 08.30–09.00 Aamukahvia tarjolla Lehmus-salissa (Akepike tarjoaa)

Klo 09.00–09.20 Tervetuloa PiKe-kehittämiskirjastopäivään – Ajatuksia Tampereen kaupunginkirjaston ja PiKe-kuntien rooleista hyvinvointityössä / Niina Salmenkangas, kirjastopalvelujohtaja (Tampereen kaupunginkirjasto) & Jarkko Rikkilä, koordinaattori (Tampereen kaupunginkirjasto – Alueellinen kehittämistehtävä)

Klo 09.20–10.00 Huhuu, onko täällä ketään – kirjastot hyvinvoinnin kohtaamispaikkana / Pia Houni, tutkija & kirjailija (Piahouni.fi)

Kirjastojen hyvinvointitehtävä on tärkeä saavutettavuuden, yhteisöllisyyden ja kansainvälisyyden kannalta. Millaisena paikkana me voisimme nähdä kirjaston nyt ja tulevaisuudessa? Miten kirjaston henkilökunta ymmärtäisi enemmän oman työnsä vaikuttavuudesta suhteessa asiakkaisiin? Pia Houni esittelee puheenvuorossaan, miksi juuri kirjastojen kannattaa olla kehittämässä kulttuurista hyvinvointia. Kirjastot voivat tehdä ”henkisen vallankumouksen” vahvistamalla kulttuurin, sivistyksen ja hyvinvoinnin välistä suhdetta. Houni valaisee tutkimustietoon perustuvia näkökulmia siitä, mitä tiedetään lukemisen, kirjastojen ja kirjoittamisen hyvinvointi- ja talousvaikutuksista.

Klo 10.00–10.15 Tauko

Klo 10.15–11.00 Kirjastojen hyvinvointitehtävä nyt ja tulevaisuudessa / Johanna Selkee, erityisasiantuntija (Suomen kuntaliitto ry)

Klo 11.00–12.00 Lounastauko

Klo 12.00–12.45 Kolme hyvinvointitietoiskua

Klo 12.00–12.15 Hyvinvointia – lue! Kirjastojen rooli hyvinvointityössä, case: Parkano & Ikaalinen / Paula Latvajärvi, kirjastonjohtaja (Parkanon kaupunginkirjasto ja Kihniön kunnankirjasto), Marjo Kylmänen, informaatikko (Parkanon kaupunginkirjasto) & Elina Pimiä, kirjastotoimenjohtaja (Ikaalisten kaupunginkirjasto)

Klo 12.15–12.30 Kirjastojen rooli hyvinvointityössä, case: Keski-kirjastot / Esittäjä tarkentuu

Klo 12.30–12.45 Ammatillinen kukoistus 360 – kirjastolaisen hyvinvointiohjelma antaa konkreettisia keinoja arjen jaksamiseen / Juliaana Grahn, projektisuunnittelija (Tampereen kaupunginkirjasto – Alueellinen kehittämistehtävä)

Klo 12.45–13.00 Kahvitauko (Akepike tarjoaa)

Klo 13.00–15.30 Kirjastojen hyvinvointitehtävä -työpaja ja yhteinen keskustelu

Työpajassa työskennellään ryhmissä dialogisesti annettujen aiheiden kautta. Keskustelujen kautta etsitään paitsi visioita hyvinvointityöhön, myös konkreettisia keinoja ja ideoita toteuttamiseen Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastoissa. Työpajan fasilitoi Pia Houni.

Tuleeko tallenne?

Aamupäivän puheenvuorot tallennetaan ja jaetaan myöhemmin akepike.fi-sivulla.

Kysy lisää

Koordinaattori Jarkko Rikkilä
Puh. 040 800 7828 / S-posti: jarkko.rikkila@tampere.fi

Tilaisuuden järjestää Tampereen kaupunginkirjasto. Tampereen kaupunginkirjastolla on alueellinen kehittämistehtävä Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella. Kuvat ja tunnelmat somessa, käytä tunnistetta: #akepike.

Tampere / Zoom
Alkaa