Koulutus ja seminaarit

Palvelumuotoilua kirjastoissa (päivä 1)

Seurattavissa verkossa

HUOM! Päivitetty koulutusilmoitus - koulutus siirretään etänä toteutettavaksi.

Onko mielessäsi kirjaston kehittämisprojekti, jonka toteutukseen kaipaisit vinkkejä ja ohjausta? Syksyllä 2020 tällaiseen on mahdollisuus: kaksipäiväisessä palvelumuotoilukokonaisuudessa tutustutaan palvelumuotoilun menetelmiin ja harjoitellaan menetelmiä käytännössä omassa kehittämisprojektissa, innostavan kouluttajan ja muiden osallistujien tuella.

Ensimmäinen päivä 4.9.2020

Koulutus toteutetaan etänä Zoomissa. Koulutus kestää klo 10.00 – 16.00.

Päivän ohjelma

10:00 Tervetuloa koulutukseen, esittäytyminen, päivän ohjelma
10:30-12.00 Luento: Mitä on muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu sen soveltamisena? (luennon välillä pieni tauko)
12-13.00 Lounastauko
13:00 Työpaja / kehittämisprojektit vauhtiin
14:30 Tauko
14:45 Työpaja jatkuu
15:30-16.00 Töiden esittely ja yhteenveto

Oma kehittämisprojekti

Koulutuspäivän jälkeen osallistujat aloittavat ja toteuttavat mahdollisuuksiensa mukaan kehittämisprojektinsa. Projekti voi olla suuri tai pieni, ja se voi liittyä esim. kirjaston asiakaspalveluun ja -viestintään, tiloihin, opasteisiin, verkkoviestintään tai tietyn asiakasryhmän palveluihin – juuri siihen alueeseen, joka kirjastossasi kaipaa kehittämistä.

Toinen päivä 4.12.2020 etänä

Toisessa koulutuspäivässä 4.12. (n. klo 10 – 16) käydään läpi kirjastojen kehittämisprojekteja ja kokeiluja. Projektin ei tarvitse olla silloin vielä valmis. Päivän aikana on mahdollista testata kehittämisprojekti muilla ja jatkokehittää sitä kommenttien avulla.

• Mitä on tehty? Kenen kanssa? Miten?
  • Mitä on opittu?
  • Miten jatketaan?
  • Miten palvelua seurataan ja todennetaan?

Kouluttaja

Kouluttajana toimii muotoilija Piritta Hannonen, jolla on yli 15 vuoden kokemus ihmislähtöisestä suunnittelusta. Yhdessä arkkitehti Anni Hapuojan kanssa perustamassaan yrityksessä Et May:ssä heidän missionaan on tehdä maailmaa paremmaksi muotoiluosaamisen keinoin. Kirjastojen kehittäminen ja ihmisten kouluttaminen siihen, on ollut Et Mayn ytimessä sen perustamisesta lähtien.

Kohderyhmä ja ilmoittautuminen

Koulutukseen voidaan ottaa maksimissaan 20 osallistujaa.

Ilmoittaudu täällä 27.8. mennessä

Kouluttaja Piritta Hannoselle toimitetaan osallistujista seuraavat tiedot: sähköpostiosoite (Zoom-kokouskutsun lähettämistä varten) sekä tiedot kehittämisideasta.

Tässä vaiheessa riittää alustava ideanpoikanen, tai voit myös osallistua ilman omaa projekti-ideaa. Iltapäivän työpajaosuudessa autat työstämään jonkun toisen projekti-ideaa.

Jos koulutus tulee täyteen, etusijalla ovat Lahden AKE-alueen (Etelä-Karjala, Kanta-Häme, Kymenlaakso, Päijät-Häme) yleisten kirjastojen työntekijät. Osallistujille lähetetään vahvistus ilmoittautumisajan päätyttyä.

Alkaa
Päättyy
Organisaatio
Lahden kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtävä
Yhteyshenkilö
Hanna Pitkänen
Puhelin
Maksuton
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Koulutuksen Liboppi-alustalle kootaan koulutuksen materiaali ja mahdollistetaan keskustelu koulutuspäivien välillä.

Koulutusta ei tallenneta.

Koulutuksen tai seminaarin aihe