Koulutus ja seminaarit

Palvelumuotoillen omatoimista asiointia kehittämään, osa 4

Seurattavissa verkossa

Tämä Lahden AKEn järjestämä etätyöpaja on neljäs osa palvelumuotoilun koulutuskokonaisuutta. Työpajassa jatketaan palvelumuotoiluun tutustumista käytännön harjoitusten kautta (“Kehitä ja toimita” ‑vaihe).

Palvelumuotoilun koulutuskokonaisuudesta

Syksyllä 2022 paneudumme neljän etätapaamisen kautta palvelumuotoilun ymmärryksen kasvattamiseen ja kirjaston omatoimisen asioinnin haasteisiin erilaisten asiakkaiden näkökulmista. Pohdimme, kuinka voidaan kasvattaa ymmärrystä esimerkiksi siitä:

• Miten onnistuu kirjautuminen omatoimiajalla?
  • Millainen on asiakkaan tyypillinen palvelupolku kirjastossa?
  • Mitä ovat yleisimmät asiakkaan kokemat ongelmakohdat, ja löytääkö niihin helposti apua?

Koulutus toteutetaan neljänä Zoom-tapaamisena:

Tutki ja määritä

• to 6.10. klo 9–11 Palvelumuotoilu muotoiluajattelun soveltamisena, menetelmät (luento + tallenne)
  • ke 12.10. klo 9–12 Työpaja (ei tallenneta)

Kehitä & toimita

• ke 23.11. klo 9–11 Palvelumuotoilu muotoiluajattelun soveltamisena, menetelmät (luento + tallenne)
  • 1.12. klo 9–12 Työpaja (ei tallenneta)
  • Kouluttajana: Anni Hapuoja, Et May

Voit osallistua koko kokonaisuuteen tai soveltuvin osin. Luennot (6.10. ja 23.11.) tallennetaan, ja tallenteet ovat osallistujien saatavilla luentoa seuraavana päivänä, jolloin luennon ehtii katsoa ennen työpajaan osallistumista.

Koulutuksen tavoitteena on

• Kasvattaa ymmärrystä asiakaslähtöisestä (yhteis)kehittämisestä muotoiluajattelun, palvelumuotoilun ja ihmislähtöisen suunnittelun näkökulmista
  • Tuoda palvelumuotoilun työkaluja osaksi käyttäjälähtöistä kehittämistyötä, jossa paneudutaan erityisesti pohtimaan kirjaston tiloja, kylttejä, ohjeistuksia ja asiakaspalvelua siitä näkökulmasta, miten helppoa asiakkaan on asioida omatoimisesti
  • Edesauttaa kirjastojen kehittäjäverkoston rakentumista.
  • Huomioida asiakkaiden erityistarpeet, mm. esteettömyydessä ja saavutettavuudessa.

Kouluttajat

Kouluttajina toimii arkkitehti Anni Hapuoja. Et May:ssä missiona on tehdä maailmaa paremmaksi muotoiluosaamisen keinoin. Kirjastojen kehittäminen ja ihmisten kouluttaminen siihen on ollut Et Mayn ytimessä sen perustamisesta lähtien.

Ilmoittautuminen

Tällä lomakkeella pääset ilmoittautumaan kaikkiin tapaamisiin/ tilaamaan tallenteet. (Huom. paikkoja on rajattu määrä.)

Ilmoittautumislomakkeella kysytään mahdollisesti suunnitteilla olevasta kokeilusta tai kehittämiskohteesta. Tässä vaiheessa riittää alustava ideanpoikanen, ja on täysin ok muuttaa suunnitelmaa prosessin edetessä. Vaihtoehtoisesti voit osallistua ilman omaa kokeiluideaa. Työpajaosuudessa voit myös auttaa työstämään jonkun toisen ideaa. Kehittämisideat toimitetaan ennen koulutusta kouluttajille.

Zoom-etäkoulutus
Alkaa
Päättyy
Organisaatio
Lahden kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtävä
Hanna Pitkänen
Puhelin
Maksuton
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Tätä työpajaa ei tallenneta.

Koulutuksen tai seminaarin aihe