Koulutus ja seminaarit

Nuoret, osallisuus ja kirjasto – PiKen lanu-foorumi

Seurattavissa verkossa

Nuorten kohtaaminen, nuorten osallistumismahdollisuuksien lisääminen ja nuorten palveluiden kehittäminen nousevat usein esille kirjastoalalla. 29.10. järjestettävän lanu-foorumin puheenvuorot valottavat ajankohtaisia hankkeita, nuorten osallisuuden näkökulmia ja tuovat konkreettisia esimerkkejä kirjastoalalta sekä alan ulkopuolelta. Puheenvuoroissa pohditaan myös, mitä oikeastaan tarkoitamme puhuessamme nuorista ja nuorten kiinnostuksen kohteista.

Nuoret, osallisuus ja kirjasto – PiKen lanu-foorumi pe 29.10.
Pe 29.10.
Klo 10.00 – 14.00
Osoitteessa: akepike.fi/live

PiKen lanufoorumi on suunnattu tuttuun tapaan lasten ja nuorten kirjastotyötä tekeville ammattilaisille sekä kirjastolaisille, jotka haluavat oppia ymmärtämään nuorten toimintaympäristön muutoksista. Lähetykset on suunnattu Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastolaisille, mutta niitä voi seurata myös valtakunnallisesti. Päivä toteutetaan etälähetyksenä yhteistyössä Solid Streamin kanssa.

Voit seurata ohjelmaa ilman ennakkoilmoittautumista osoitteessa: http://akepike.fi/live. Lähetysten aikana katsojilla on mahdollisuus kommentoida chatin kautta. Puheenvuorot tallennetaan, tekstitetään ja jaetaan Kirjastokaistalla.

Ohjelma

Klo 10.00–10.10 Tervetuloa ja päivän ohjelma / Elisa Marttinen, palvelupäällikkö (Tampereen kaupunginkirjasto)

Klo 10.10–10.25 Ajankohtaista Seinäjoen ertestä / Mervi Heikkilä, kehityspäällikkö (Lasten ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä)

Klo 10.25–10.40 Lukemisen trendivallankumous innostaa nuoria tuottamaan mediasisältöjä / Ilkka Valpasvuo, projektisuunnittelija (Tampereen kaupunginkirjasto)

Klo 10.40–10.45 Tauko

Klo 10.45–11.30 Politiikka ja työ eivät nuoria kiinnosta – Ja muita väärinymmärryksiä Y- ja Z-sukupolvista / Tuija Siltamäki, toimittaja (Ylioppilaslehti, Yleisradio, Helsingin Sanomat ja Image)

Klo 11.30–12.00 Lounastauko

Klo 12.00–12.45 ”Kun me haluttaisiin niitä nuoria enemmän mukaan!”–nuorten osallisuus nyt ja tulevaisuudessa / Heidi Enbacka, tuottaja (Lasten ja nuorten säätiö)

Klo 12.45–13.15 Mun kirjasto – nuorten osallisuutta Espoon kirjastoissa / Leila Koivukangas, asiakaspalvelupäällikkö (Espoon kaupunginkirjasto)

Klo 13.15–13.20 Tauko

Klo 13.20–13.55 Nuoret ei lue, eikä kirjallisuus kiinnosta. Jaa, ei vai? / Anna-Maria Talvio, tuottaja (Yle Kioski)

Klo 13.55–14.00 Päivän yhteenveto / Elisa Marttinen, palvelupäällikkö (Tampereen kaupunginkirjasto)

Tilaisuuden järjestää Tampereen kaupunginkirjasto. Tampereen kaupunginkirjastolla on alueellinen kehittämistehtävä Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella.

Kysy lisää

Koordinaattori Jarkko Rikkilä