Koulutus ja seminaarit

Kuinka tukea yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta kirjaston arkipäivässä?

Seurattavissa verkossa

Tämä alun perin lähikoulutukseksi suunniteltu koulutus siirretään koronatilanteen vuoksi etämuotoon - vielä ehdit ilmoittautua.

Koulutus lisää osallistujien tietoisuutta yhdenvertaisuuteen liittyvistä kysymyksistä kirjastoalalla  ja arkipäivän työssä. Miten tiedostamattomat ennakkoluulot ja syrjivät käytännöt voivat ilmetä, miten ne voi tunnistaa? Minkälaisia työkaluja niiden torjumiseen löytyy?

Koulutus tarjoaa työkaluja toiminnan yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukemiseksi käytännön työssä ja asiakaspalvelussa. Luento-osuuksien lisäksi osallistujat työskentelevät pienryhmissä, tavoitteena on löytää työkaluja tiedon jalkauttamiseen arjessa.

Varaathan mukaan mikilliset kuulokkeet ja osallistuthan tilassa, jossa keskustelu on mahdollista.

Ohjelma

• Yhdenvertaisuustyön kartta ja muutostyön periaatteet, moninaisuuden ja osallistavuuden erot työssä
  • Normit työpaikalla – omat tiedostamattomat käsitykset ja niiden vaikutus työssä harjoituksen kautta
  • Normit kirjastoalalla ja esimerkkejä niiden torjumisesta
  • Ryhmätyö, jonka teemana voi olla osallistujan kiinnostuksen mukaan esimerkiksi:
    •  Asiakaskohtaaminen
    • Tilojen saavutettavuus
    • Viestintä
    • Osallistavan organisaatiokulttuurin tuki
    • “Syrjinnästä vapaa alue” ‑tunnus kirjaston käytössä
  • Ryhmätyön purku ja keskusteluja
  • Yhteenveto ja seuraavat askeleet

Kouluttaja

Kouluttajana toimii Naomi Wuori, Ekvalita.

Kohderyhmä ja ilmoittautuminen

Koulutus on suunnattu ensisijaisesti Etelä-Karjalan, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen yleisten kirjastojen henkilöstölle, mutta koulutukseen voi ilmoittautua myös alueen ulkopuolelta. Osallistujamäärä on rajattu 25 henkilöön.

Ilmoittaudu mukaan etäkoulutukseen viimeistään 20.1.2021 Webropol-lomakkeella.

Tuleeko tallenne?

Tästä koulutuksesta ei tule tallennetta.

Sijainti
Teams-etäkoulutus
Alkaa
Päättyy
Organisaatio
Lahden kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtävä
Yhteyshenkilö
Hanna Pitkänen
Puhelin
Maksuton
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Koulutusta ei tallenneta. Esitysdiat lähetetään osallistujille.

Koulutuksen tai seminaarin aihe