Koulutus ja seminaarit

PiKe-kehittämiskirjastopäivä, syksy 2020
Ti 29.9. klo 09.00 – 14.45
Tampere, Lehmus-Sali / etänä Teams

Koronakevät sen osoitti: Yllättävät vastoinkäymiset edellyttävät työyhteisöiltä ja johtamiselta joustavuutta ja sopeutumiskykyä. Syksyn kehittämiskirjastopäivä on suunnattu kirjastojen esihenkilö- ja johtamistyötä tekeville työntekijöille.

Tilaisuudessa keskustellaan kuntien uusista johtamistarpeista ja viestinnän merkityksestä johtamisessa. Lisäksi päivässä syvennytään kirjastojen sopeutumiskykyyn sekä esihenkilötyön ja muutosjohtamisen merkitykseen sen tukemisessa. Päivä on suunnattu erityisesti kirjastojen esihenkilöille sekä viestinnän ja muutoshankkeiden kanssa työskenteleville.

Muutos-, sopeutumis- ja uudistumiskyvystä puhutaan nykyisin paljon, pidetäänpä niitä kenties tärkeimpinä yhteisöjen ja yksilöiden ominaisuuksina työelämässä. Nopeasti muuttuva kirjastojen toimintaympäristö sekä äkilliset kriisit tuovat eteemme haastavia ja reagointia edellyttäviä tilanteita.

Ilmoittaudu tilaisuuteen 22.9. mennessä täällä.

Tilaisuuteen voi osallistua paikan päällä tai etänä Teams-yhteydellä. Lähipäivään voi osallistua maksimissaan 45 työntekijää. Tilaisuuden tallenne on katsottavissa 14 vuorokautta lähettämisen jälkeen.

Klo 08.30 – 09.00 Päivää alkaa, aamukahvi (akepike tarjoaa)

Klo 09.00 – 10.00 Työyhteisöjen (uudet) johtamistarpeet kunnissa / Jaana Näsänen, kehittämispäällikkö, KT Kuntatyönantajat

• Miten koronakriisi haastoi johtamisen?
  • Miten haastavia tilanteita ratkaistaan ja mitä esihenkilötaitoja kriisissä tarvitaan?
  • Lähijohtamisen akatemien työkalut johtamisessa

Klo 10.00 – 11.30 Viestintä, johtamisen paras työväline / Maarit Pedak, organisaatioviestinnän asiantuntija

• Kriisi- ja muutosjohtaminen osana uutta normaalia
  • Mitä on onnistunut johtamisviestintä? Minkälaista on riskiviestintä?
  • Mitä tarkoitetaan kriisitilanneviestinnällä?
  • Some-työkalujen hyödyntäminen kirjastojen esihenkilötyössä

Klo 11.30 – 12.30 Lounas (omakustanteinen)

Klo 12.30 – 14.30 Resilientti organisaatio ja työyhteisö / Miira Heiniö, erityisasiantuntija, Työterveyslaitos

• Miten äkillisiä muutoksia voi ennakoida?
  • Miten seuraan toimintaympäristön muutoksia?
  • Miten luon ihmistä arvostavaa ja oppimiseen kannustavaa kulttuuria?
  • Miten rakennan sisäisiä ja kirjastojen välisiä verkostoja?

Klo 14.30 – 14.45 Keskustelu ja yhteenveto

Klo 14.45 Päivä päättyy

Tilaisuuden järjestää Tampereen kaupunginkirjasto. Tampereen kaupunginkirjastolla on alueellinen kehittämistehtävä Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella. Kuvat ja tunnelmat somessa, käytä tunnistetta #akepike.

Heräsikö kysymys? Ota yhteyttä:

Koordinaattori Jarkko Rikkilä
jarkko.rikkila@tampere.fi