Koulutus ja seminaarit

Kohti turvallisempaa tilaa - työpaja kirjastojen esihenkilöille

Seurattavissa verkossa

Turvallisemman tilan periaatteita työstetään parhaillaan monissa suomalaisissa kirjastoissa. Mitä turvallisemman tilan käsitteellä tarkoitetaan, ja miten oma kirjasto voisi lähteä työstämään aihetta? Tässä 13.4. järjestettävässä etätyöpajassa pohdimme asiaa Ekvalitan asiantuntijoiden johdolla, yhdessä toisten kirjastoammattilaisten kanssa.

Työpaja on suunnattu erityisesti kirjastojen esihenkilöille.

Koulutuksen tavoitteena on

• lisätä osallistujien tietoisuutta turvallisemman tilan käsitteestä ja sen yhteydestä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöhön.
  • tarjota käytännönläheisiä työkaluja turvallisemman tilan edistämiseen sekä turvallisemman tilan periaatteiden laatimiseen/kehittämiseen kirjastossa.

Esihenkilöille suunnatussa työpajassa pääpainona on esihenkilöiden rooli turvallisemman tilan käsitteen ja toimintatapojen jalkauttamisessa työyhteisöön. Työpajassa käsitellään sitä, miten turvallisempi tila liittyy yhdenvertaisuuden edistämiseen. Lisäksi työpajassa käydään läpi vinkkejä siihen, miten jokainen voi omalla toiminnallaan luoda turvallisempaa tilaa työyhteisölle ja asiakkaille. Työpajassa käydään myös läpi turvallisemman tilan periaatteiden laatimisen prosessia niin sisäisten että julkisten (koskee myös vierailijoita) periaatteiden laatimisen näkökulmasta.

Mikäli toimintayksiköllä on jo turvallisemman tilan periaatteet laadittuna, keskitytään työskentelyssä periaatteiden jalkauttamiseen sekä mahdollisiin kehittämiskohtiin (esim. rohkean tilan käsite). Työpajan menetelmät perustuvat normikriittiseen näkökulmaan, ja menetelmät ovat interaktiivisia ja osallistavia.

Kouluttajina toimivat: Laura Hagström ja Malin Gustavsson Ekvalitasta. Ekvalita on tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasiantuntijayritys, jolla on laaja kokemus yhteistyöstä kirjastojen ja kulttuuritoimijoiden kanssa.

Alustava ohjelma 13.4. klo 12-14.30

- Johdanto
- Turvallisemman tilan käsite
- Valta ja vastuu johtajana
- Turvallisempi tila käytäntöön

• Periaatteiden laatiminen tai olemassa olevien kehittäminen
  • Häirintäyhteyshenkilö ja tehtävät
  • Johtajat ja esihenkilöt esikuvana (puheeksi ottaminen ja kritiikin vastaanottaminen)
  • Periaatteiden seuranta, päivitys ja arviointi
  • Periaatteiden perehdyttäminen ja jalkauttaminen

- Yhteenveto ja seuraavat askeleet

Kohderyhmä ja ilmoittautuminen

Ilmoittaudu koulutukseen viimeistään 5.4.2023 Webropol-lomakkeella.

Koulutukseen etusijalla ovat Lahden AKEn toiminta-alueen (Etelä-Karjala, Kanta-Häme, Kymenlaakso ja Päijät-Häme) yleisten kirjastojen esihenkilöt. Myös muut voivat ilmoittautua.

Osallistua voi sekä kirjastoista, joilla on jo turvallisemman tilan periaatteet käytössä, sekä kirjastoista, joilla ei ole.

Zoom-etäkoulutus
Alkaa
Päättyy
Organisaatio
Lahden kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtävä
Hanna Pitkänen
Puhelin
Maksuton
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Materiaalit jaetaan vain koulutuksen osallistujille.