Koulutus ja seminaarit

Kirjallisuus 5 + 1: Aikakaudet-webinaari

Seurattavissa verkossa

Keväällä alkaa koulutussarja kirjallisuudesta. Sarjassa on viisi koulutuspäivää suomeksi ja yksi ruotsiksi. Lähde mukaan kiinnostavalle kirjallisuusmatkalle!

17.4. Aikakaudet-webinaari 9.30–15.30

Perjantaina 17. huhtikuuta käydään läpi länsimaisen kirjallisuuden aikakaudet eli kirjallisuuden historiaa.

Filosofian maisteri, tohtorikoulutettava Pekka Raittinen esittelee länsimaisen kirjallisuuden aikakaudet antiikista postmodernismiin ja siitä vielä eteenpäin. Kaikki tärkeimmät tyylisuunnat käydään lävitse pääpiirteittäin yleistajuisesti ja jokaisesta esitellään esimerkkiteoksia ja historiallista taustaa. Tarkemmin pysähdytään tarkastelemaan muun muassa renessanssiajan kirjallisuutta, romantiikkaa ja modernismia.

Päivä sisältää luentojen lisäksi jonkin verran verkossa tehtäviä aktiviteettejä.

Huom. Webinaaria ei tallenneta.

7.5. Genret-webinaari 9.30–15.30

Toukokuussa on vuorossa genrepäivä.

Jo Aristoteles jakoi kaunokirjallisuuden lyriikkaan, epiikkaan ja draamaan, mutta mitä genret ovat oikeastaan olleet ja mitä ne ovat tänä päivänä? Kouluttaja Pekka Raittinen esittelee tärkeimmät historialliset ja nykyiset tyylilajit sekä niiden alalajeja. Yksittäisinä kysymyksinä pohditaan muun muassa romaanin kehitystä muotona, pastoraalia tyylilajina antiikista nykypäivään ja kauhuromantiikan historiallista kehitystä. Modernimmista tyylilajeista esitellään yleisluontoisesti fantasiaa, scifiä ja dekkareita.

Huom. Webinaaria ei tallenneta.

5.6. Lyriikka, Töölön kirjasto, Helsinki klo 9.30–16

Kesäkuun 5. päivänä on ohjelmassa lyriikkaa. Lyriikkapäivän ohjelma on kaksiosainen. Aamupäivän lavarunoustyöpajassa tehdään ja esitetään runoja itse ja opitaan samalla vetämään lavarunouspajaa. Lavarunouspajan vetäjät ovat Helsinki Poetry Connectionin lavarunouskonkareita.

Iltapäivällä käydään läpi lyriikan lajeja ja tyylejä. Mitä on lyriikka, lyyrinen runous, eri muodoissaan ja eri aikakausina? Mistä runon tunnistaa, mitä runo merkitsee? Miten runoa voi lähestyä? Luennolla keskustellaan erilaisista runoista eri aikakausilta, ja pohditaan eri tapoja lähestyä ja avata niitä: Mistä runo kertoo, mikä on runon aihe? Mitä muotoja ja rytmejä siinä on käytetty ja kuka siinä puhuu? Minkälaisia kuvia runossa käytetään ja mihin tarkoitukseen?

Etenemme kahdella tavalla. Käymme ensinnäkin läpi runouden aikakausia, muotoja ja tyylejä: Millaista oli romanttinen, futuristinen, symbolistinen tai modernistinen runous? Minkälaisia lajeja haiku, tanka, sonetti tai proosaruno? Toisaalta luemme ja analysoimme runoja, ja keskustelemme juuri lyriikan ominaislaadusta kirjallisuuden lajina. Käymme läpi runoanalyysin vakiintuneet osa-alueet, 1) kuvakielisyyden (troopit ja figuurit), 2) rytmin (runomitat), 3) puhujan (retorinen ja mimeettinen) ja 4) teeman (aiheen, motiivin), ja kokeilemme kuinka erilaiset runot näillä välineillä avautuvat.

Ennen opetuskertaa luettavana on neljä lyhyttä runotekstiä. Aamupäivän luennoijana toimii Lauri A. Niskanen, Helsingin yliopiston tohtorikoulutettava, runoanalyysin opettaja ja Suomen Lausujain Liiton varapuheenjohtaja. Hän puolustaa väitöskirjaansa James Joycen Ulysseksen suomen- ja ruotsinkielisistä käännöksistä syksyllä 2020.

Faktiopäivä syksyllä, Tampere

Kirjallisuuskoulutussarjan ensimmäisen päivän piti olla 3. huhtikuuta Tampereella Suomen kirjastoseuran järjestämässä Faktiopäivässä. Koronaviruksen takia päivä siirtyy syksyyn. AKE Porvoo kustantaa ryhmämatkan Helsinki – Tampere – Helsinki ja sisäänpääsyn Faktiopäivään 20 osallistujalle.

HUOM. Jos haluat ilmoittautua AKE Porvoon ryhmämatkalle Faktiopäivään, käytä tämän sivun lopussa olevaa ilmoittautumislinkkiä.

24.9. Kaunon (ja tiedon) helmet & kirjallisuusterapia, Töölön kirjasto, Helsinki klo 9.30–16

Syyskuun 24. päivänä on tarjolla Marika Helovuon kirjavinkkausta ”Kaunon (ja tiedon) helmet – uutta luettavaa uudelle vuosikymmenelle”. Viidennellä kerralla tutustumme lisäksi kirjallisuusterapiaan Turun kaupunginkirjaston Taina Ratian johdolla.

Litteraturdagen i november–december

Koulutussarjan + 1 on ruotsinkielinen koulutuspäivä kirjallisuudesta marras–joulukuussa.

Lukupiiri

Koulutuspäivä 24. syyskuuta päättyy lyhyeen lukupiiriin, jossa keskustelemme pienryhmissä ennakkoon ilmoitetusta kirjasta.

Kenelle?

Koulutussarja on tarkoitettu yleisten kirjastojen henkilökunnalle Uudellamaalla.

Ilmoittaudu

Voit ilmoittautua koko koulutussarjaan tai valita siitä itsellesi kiinnostavat osat. Faktiopäivä-ryhmämatkalle pääsee 20 osallistujaa. Jos koulutussarjaan ilmoittautuu enemmän osallistujia kuin mitä koulutukseen mahtuu, ovat koko sarjaan (eli viiteen ensimmäiseen koulutuspäivään) ilmoittautuvat etusijalla.

Ilmoittaudu ensimmäiseen koulutuspäivään eli Aikakaudet-webinaariin viimeistään 14. huhtikuuta. Saat ohjeet webinaariin osallistumisesta ja linkin koulutustilaan ilmoittautumisajan päätyttyä.

> Ilmoittautumislomake

Lisätietoja koulutussarjasta antaa Anne Suvanto

Adobe Connect
Alkaa
Päättyy
Organisaatio
Porvoon kaupunginkirjasto/AKE
Anne Suvanto
Puhelin
Koulutus on osallistujille maksuton.
Koulutuksen tai seminaarin aihe