Koulutus ja seminaarit

Ennakointi ja tulevaisuustyö kirjastoissa

TÄYNNÄ!

Tulevaisuus ei sijaitse nykyhetkessä, mutta ennakoinnin avulla sinne voidaan luoda silmäyksiä. Ennakointi on keskeinen toimintatapa sekä johtamisessa että palvelujen tuottamisessa. Ennakoinnin tarkoitus ei ole tehdä tulevaisuudesta täsmällisiä ennusteita, vaan tuottaa erilaisia käsityksiä ja käydä niistä keskustelua. Näihin käsityksiin pohjautuen tulevaisuutta voidaan myös suunnitella.

Kun tulevaisuutta tehdään nykyhetkestä käsin, kysytään esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Millaiset megatrendit ovat valtaamassa alaa ajassamme, mitä mahdollisuuksia ne luovat kirjastotoimelle? Mitä heikkoja signaaleja on havaittavissa? Millaisia mahdollisia tulevaisuuksia haluamme olla luomassa? Mitä tietoa me siihen tarvitsemme?

Ennakoinnin Teams-koulutuspäivissä 20.10. ja 2.11. tutustutaan ennakointiin ja sen menetelmiin käytännönläheisissä työpajoissa. Ennakointiin johdattelee ja työskentelyn fasilitoi Valtiokonttorin asiantuntijatiimi. Molempiin koulutuspäiviin sopii enintään 25 osallistujaa, ja päivät ovat sisällöltään samanlaisia. Valitse siis itsellesi sopivampi ajankohta ja tule mukaan!

Teams-kokouslinkit löytyvät ilmoittautumisen vahvistusviestistä, ja ne lähetetään osallistujille ennen tilaisuuden alkua myös sähköpostitse.

Sijainti
Teams-kokous