Koulutus ja seminaarit

Digiopastus ja ohjauksen taidot kirjastossa 2 – Tampere

Digiopastus ja ohjauksen taidot koskettavat jokaisen kirjastolaisen työtä. Helmi-maaliskuun PiKe-koulutuksissa kerrataan kirjaston roolia digituen antajana, tutustutaan oikeisiin digiopastustilanteisiin sekä pohditaan yhdessä ohjauksellisia keinoja kirjastoasiakkaan kohtaamisessa. Koulutuksia järjestetään samansisältöisinä neljä kappaletta, Jyväskylässä ja Tampereella.

Tilaisuudet tähtäävät jokaisen kirjastolaisen digi-itseluottamuksen lisäämiseen. Ohjaamisen taitoja harjoitellaan käytännönläheisesti kirjaston e-aineistoja, aitoja asiakastapauksia ja erilaisten asiakkaiden tarpeita ymmärtäen. Koulutukset rohkaisevat osallistujia digiasioiden ratkaisemiseen ja tarjoavat esimerkkejä hyvistä työskentelytavoista. Tavoitteena on tukea kirjastolaista digiopastajana oppimisen tukirakenteet huomioiden. Miten osaisin tulevaisuudessa ohjata paremmin asiakkaita digiasioissa?

Kouluttajina toimivat kehittämiskirjaston työntekijät, Tampereen kaupunginkirjaston mediasihteerit sekä YTT, AO, kirjastoalan kouluttaja ja työnohjaaja Kai Halttunen.

Koulutuspäivien sisältö ja ohjelma

Klo 9 Digiopastus kirjastossa – tavoitteet, kertaus ja asiakascaset

• Päivän tavoitteet / Kai Halttunen
  • Digiopastus kirjastossa -tietoisku, mikä on kirjastojen rooli? / Akepike
  • Digiasian kohtaaminen kirjaston asiakaspalvelussa / Tampereen mediasihteerit ja asiakkaat
  • Opitun purku yhdessä ja iltapäivän työskentelyn pohjustus / Kai Halttunen

Klo 11 Lounas (omakustanteinen)

Klo 12 Digiopastuksen ja ohjauksen taidot kirjastossa

• Kirjastossa kohdattujen ohjaustapausten käsittelyä käytännössä
  • Ohjaukselliset keinot digituen antamisessa

Klo 16 Päivä päättyy

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Ke 8.3. klo 9–16 Tampere / Pääkirjasto, Kuusi & Pihlaja (maks. 30 osallistujaa)

Ilmoittaudu tilaisuuteen 1.3. mennessä tällä lomakkeella.

Koordinaattori Jarkko Rikkilä
040 800 7828 / jarkko.rikkila@tampere.fi