Koulutus ja seminaarit

Aikuisten ja ikäihmisten mediakasvatuksen teemapäivä - kohti suunnitelmallista mediakasvatusta

Seurattavissa verkossa

Voiko aikuisia ja ikäihmisiä mediakasvattaa? Mitä ovat vuonna 2019 julkaistut Kansalliset mediakasvatuslinjaukset ja millä tavalla ne liittyvät kirjastoon? Miten saatiin aikaan Lounais-Suomen kirjastojen alueellinen mediakasvatussuunnitelma? Miksi kirjaston mediakasvatuksen pitäisi olla suunnitelmallista ja miten se tehdään?

Aikuisten ja ikäihmisten mediakasvatuksen teemapäivä
11.2.2021 klo 8:30 – 12:15
Teams-etäkoulutus

Mediataitoviikolla järjestettävässä aikuisten ja ikäihmisten mediakasvatusta käsittelevässä koulutuspäivässä etsimme yhdessä vastauksia yllä mainittuihin kysymyksiin ja esittelemme hyviä käytäntöjä sekä työkaluja alueemme kirjastojen tarjoaman mediakasvatuksen kehittämisen tueksi. Aiheeseen meitä johdattelee mediakasvatuksen dosentti Päivi Rasi Lapin yliopistosta.

Koulutuksessa saat ajankohtaista tietoa aikuisten ja ikäihmisten medialukutaidoista, kuulet kirjastojen suunnitelmallisesta mediakasvatuksesta muualla Suomessa sekä tutustut Kansallisiin mediakasvatuslinjauksiin ja opit hyödyntämään niitä kirjastosi tavoitteellisen mediakasvatustyön kehittämisessä.

Koulutus on suunnattu ensisijaisesti Lahden AKE-alueen (Etelä-Karjala, Kanta-Häme, Kymenlaakso, Päijät-Häme) yleisten kirjastojen työntekijöille.

Ohjelma ja aikataulu

• 8:30 – 8:35 Tervetuloa ja päivän ohjelma
  • 8:35 – 9:05 Voiko aikuisia ja ikäihmisiä mediakasvattaa? Päivi Rasi, mediakasvatuksen dosentti, Lapin yliopisto
  • 9:05 – 9:50 Yhteinen perusta mediakasvatuksen kehittämiselle Suomessa: Kansallisten mediakasvatuslinjausten esittely. Lauri Palsa, erityisasiantuntija & Tommi Tossavainen, mediakasvatuksen suunnittelija, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
  • 9:50 – 10:00 Tauko
  • 10:05 – 10:45 Lounais-Suomen kirjastojen alueellinen mediakasvatussuunnitelma. Leena Pylkkö, informaatikko, Turun kaupunginkirjasto
  • 10:45 – 11:00 Tauko
  • 11:00 – 12:00 Työpajat: Systemaattinen, laadukas ja kattava mediakasvatus käytännön kirjastotyössä. Lauri Palsa, erityisasiantuntija & Tommi Tossavainen, mediakasvatuksen suunnittelija, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
  • 12:00 – 12:15 Yhteenveto ja päivän lopetus
Kaupunki
Lahti
Sijainti
Microsoft Teams
Alkaa
Päättyy
Organisaatio
Lahden kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtävä
Yhteyshenkilö
Pasi Kangas
Puhelin
Maksuton
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Koulutuksen esityksistä lähetetään tallenne sekä oheismateriaali osallistujille sähköpostilla.

Koulutuksen tai seminaarin aihe