Kirjastojen tapahtumatKoulutus ja seminaarit

Girjegeaidnu – kirjan tie: saamelaiskirjallisuusseminaari 26.–27.11.2021 Inarissa

Saamelaisen kirjasto- ja kirja-alan toimijat Suomesta, Ruotsista ja Norjasta kokoontuvat marraskuussa Inarin Sajokseen keskustelemaan saamelaiskirjallisuuden ajankohtaisista asioista. Mukaan ovat tervetulleita muutkin asiasta kiinnostuneet.

Girjegeaidnu-työseminaari järjestettiin ensimmäistä kertaa Hetassa vuonna 2019. Se syntyi tarpeesta selvitellä saamelaiskirjallisuuden monia mutkia matkalla lukijan  luo. Mutkat eivät hetkessä oikene, joten kirjan tiellä ollaan edelleen.

Lukijan ja kirjan kohtaamisesta on siis edelleen kysymys. Girjegeaidnu tarjoaa tuoreita näkökulmia, kohtaamisia, keskusteluja ja nykyaikaisen näyteikkunan saamelaiskirjallisuuteen.

Seminaarin järjestävät Inarin ja Utsjoen kunnat, Suomen saamelaiskäräjät sekä Jutaava kirjasto -hanke ja Suomen saamelainen erikoiskirjasto Rovaniemeltä.

Girjegeaidnu sámegirjjálašvuođa beaivvit 26.–27.11.2021 Anáris

Sámi girjerádjobargit ja girjjálašvuođa- ja girjesuorggi doaibmit Suomas, Ruoŧas ja Norggas čoahkkanit skábmamánus Anárii, kulturguovddáš Sajosii ságastallat sámegirjjálašvuođa áigeguovdilis áššiin. Maiddái buohkat geat leat beroštuvvan sámegirjjálašvuođas, leat buresboahtin mielde čuovvut prográmma.

Girjegeaidnu-seminára lea lágiduvvon vuosttaš geardde Heahtás 2019. Seminára lágiduvvui danin go lea dárbu ságastallat, movt sámegirjjálašvuohta gávdná lohkkiid lusa ja movt lohkkit gávnnaledje sámegielat girjjiid. Geaidnu lea mohkkái ja mohkit eai njuolgga jođánit. Danin leat ain girjegeainnu nalde.

Anára seminára guovddážis lea lohkki. Mo lohkki gávnna sámegielat girjjiid? Girjegeaidnu addá varas ja ođđa perspektiivvaid, deaivvademiid, ságastallamiid ja čalmmustahttá sámi girjjálašvuođa dán áiggis.

Lisätiedot/lasidieđut

e-mail girjegeaidnu@rovaniemi.fi