YKN 2022 Lausunto Saavutettavuuskirjasto Celia -laista

Opetus- ja kulttuuriministeriö on pyytänyt YKN:n lausuntoa aiheesta: Ehdotus hallituksen esitykseksi laiksi Saavutettavuuskirjasto Celiasta – työryhmän raportti

Lausunto on pyydetty antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.

YKN:n työvaliokunta on käsitellyt lausunnon ja YKN:n puheenjohtaja on jättänyt sen YKN:n nimissä lausuntopalveluun 20.1.2022:

• Yhteistyöstä säätävä pykälä (6§) on selkeä ja vastaa laissa yleisistä kirjastoista (1492/2016) säädettyä pykälää (11§), joissa säädetään yleisten kirjastojen toimimisesta yhteistyössä muiden yleisten kirjastojen, Kansalliskirjaston, Varastokirjaston, Näkövammaisten kirjaston sekä muiden korkeakoulukirjastojen, oppilaitoskirjastojen ja erikoiskirjastojen kanssa. Yleisten kirjastojen ja Saavutettavuuskirjasto Celian välinen yhteistyö mahdollistaa asiakkaan tarpeita vastaavista palveluista tiedottamisen ja täydentää asiakkaan saamaa ja tarvitsemaa kokoelma- ja palvelutarjonnan kokonaisuutta.
  • Esityksessä hallituksen esitykseksi laiksi Saavutettavuuskirjasto Celiaksi lain yleisistä kirjastoista (1492/2016) pykälää (11§) ehdotetaan muutettavaksi siten, että Näkövammaisten kirjaston nimi muutetaan Saavutettavuuskirjasto Celiaksi, joka vastaa uudessa lakiehdotuksessa esitettyä nimeä. Nimen muuttaminen Saavutettavuuskirjasto Celiaksi myös lakiin yleisistä kirjastoista on perusteltua nimen muuttumisen myötä.

Lausuntopyyntö lausuntopalvelu.fi /suomenkielinen

Lausuntopyyntö lausuntopalvelu.fi / ruotsinkielinen