Rajakylän kirjasto jo 11. omatoimikirjasto Oulussa

Omatoimikirjastot ovat kasvattaneet suosiotaan Oulussa. Jo yhdestoista omatoimikirjasto aloitti toimintansa Rajakylän kirjastossa maanantaina 6. elokuuta.

Ensimmäinen omatoimikirjasto Oulussa avattiin Pateniemeen 2014 maaliskuussa. Kirjaston käyttäjät ovat ottaneet hyvin vastaan uuden palvelun.

Oulun kaupunginkirjaston aukiolotuntien kokonaismäärä on kasvanut noin 25 prosenttia omatoimikirjastojen aloitettua toimintansa. Aukiolotuntien määrä tulee kasvamaan edelleen, kun yhä useammat kirjastot ovat käytettävissä myös esimerkiksi koulujen lomien aikana. Eniten käyttöä omatoimikirjastoissa onkin juuri koulujen loma-aikoina. Omatoimikirjastot ovat asiakkaiden käytettävissä vuoden jokaisena päivänä, myös juhlapyhinä. Suosituin käyntipäivä on ollut lauantai.

Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä mahdollisuudesta päästä kirjastoihin niiden normaalien palveluaikojen ulkopuolellakin. Etenkin iltojen ja viikonloppujen aukioloja pidetään tarpeellisina. Kiitosta ovat saaneet paitsi aukioloaikojen laajentaminen, myös kirjaston rauhallisuus omatoimiaikoina.

Omatoimiajat ovat lisänneet asiakkaiden mahdollisuuksia työskennellä itsenäisesti kirjastoissa. Muutamassa omatoimikirjastossa on tiloja, joita esimerkiksi yhdistykset ja yksityishenkilöt voivat varata itsenäisesti Varaamo-palvelun kautta käyttöönsä.