Kyyti-kirjastojen tekoälykokeilu onnistui, palvelu vakiinnutetaan

Kyyti-kirjastojen kotisivulla https://kyyti.finna.fi julkaistiin maaliskuun alussa määräaikaiseksi tarkoitettu, täysin itsenäisesti tekoälyn varassa toimiva chat-palvelu. 

Chat koulutettiin vastaamaan kaikkiin Kyyti-kirjastoissa tapahtuvaan asiointiin ja asiakassuhteeseen liittyviin kysymyksiin käytännössä millä tahansa kielellä. Se osaa kertoa ajantasaisesti Kyyti-kirjastojen palveluista ja tapahtumista ja myös suositella kysyjän toiveiden mukaisia tapahtumia niin paikan, sisällön, kohdeyleisön kuin ajankohdankin mukaan.

Kesäkuussa päättyneen kokeilun tarkoituksena oli arvioida tekoälyn kyvykkyyttä, palvelun toimivuutta, kustannuksia ja kysyntää.

Chat-palvelua ei erityisesti markkinoitu sen pilottiluonteeseen liittyneiden uusien ja tuntemattomien piirteiden vuoksi. Suunnittelijoiden mielikuvitus osoittautui villimmäksi kuin todellisuus. Epävarmuudet eivät käyneet toteen, vaan Kyyti-chat on toimintavarma, osaa antaa oikeaa informaatiota ja on helppokäyttöinen. Kirjastojen henkilöstö ei ole koulutusvaiheen jälkeen joutunut puuttumaan toimintaan mitenkään. Tukipyyntöjä palvelutuottajalle ei ole tarvittu, eikä käyttöohjeita ole kyselty. Palvelu pysyy itse ajan tasalla ja tietoisena siitä, mitä kirjastoissa tapahtuu.

Palvelu on otettu luontevasti vastaan. Markkinoinnin vähäisyydestä huolimatta palvelua käytetään suhteellisen paljon. Keskimäärin viikon jokaisena päivänä käydään kolmisenkymmentä keskustelua, joiden kuluessa esitetään kolme kysymystä. Kuukausittain chat antaa 2500–3500 vastausta. Tällä hetkellä vastauksia on julkaisun jälkeen annettu jo n. 16 000.

Hyvän vastaanoton, vastausten laadun ja kokonaiskustannusten vähäisyyden vuoksi Kotkan kaupunginkirjasto on tehnyt sopimuksen palvelun jatkosta. Kotkan kirjasto vastaa edelleen kaikesta kehittämisestä ja palvelun kustannuksista osana kirjaston tekoälystrategiaa.

Chat-palvelu täyttää EU:n tietosuoja- ja tekoälyasetusten vaatimukset. Palvelua suunniteltaessa myös tekoälyn etiikka on otettu huomioon. Palvelu ei tee päätöksiä kenenkään puolesta, se ei edellytä tunnistautumista eikä se käytä tai kysele henkilötietoja. Se kuuluu EU:n tekoälyasetuksen kategoriaan Minimal risk. Bot on myös eräänlainen lähipalvelu, sillä ohjelmisto palvelimineen sijaitsee Googlen datakeskuksessa Haminassa.

LIsätietoja: Mikko Vainio, puh. 0400 935 923, mikko.vainio@kotka.fi