Kirjastouutisia maailmalta (7.12.2021)

Kirjastot.fi:ssä ilmestyy kahden viikon välein Kirjastouutisia maailmalta -kooste, johon on kerätty mielenkiintoisia kansainvälisiä uutisia, blogitekstejä ja kirjastoalan tapahtumia. Valtaosa linkkilistan uutisista ja tapahtumista on englanninkielisiä.

Uutiset ja blogit

OCLC:n New Model Library: Pandemic Effects and Library Directions -raportti on luettavissa verkossa.

IFLA:n joulukuun uutiskirje on julkaistu.

IFLA:n Public Libraries -jaoston Responding in Times of Crisis -webinaarista on julkaistu tiivis kooste IFLA:n sivuilla. Myös webinaarin tallenne on julkaistu.

Englannin Oxfordshiressa pohditaan kirjastojen roolia taistelussa yksinäisyyttä vastaan.

Afganistanin pääkaupungissa Kabulissa käynnistyi uudelleen kansalaisjärjestön ylläpitämä kirjastoautopalvelu. Kirjastoautot liikennöivät nyt ensimmäistä kertaa sitten elokuun, jolloin Taleban otti maassa vallan.

Yhdysvalloissa Salt Lake Cityssä kirjastonhoitaja huolehtii myös kirjaston mehiläispesästä.

Branches to Recovery: Tapping the Power of New York’s Public Libraries to Ensure an Inclusive Recovery and Rebuild a More Equitable City -raportti on luettavissa verkossa.

American Library Associationin mukaan Yhdysvalloissa koulukirjastoja painostetaan enenevissä määrin sensuroimaan kokoelmiaan.

Oslon uuden pääkirjaston Deichman Bjørvikan tilojen vuokraaminen yksityisen sektorin toimijoille on herättänyt keskustelua Norjassa, kirjoittaa Ruotsin kirjastolehti Biblioteksbladet. Tiloja on päädytty vuokraamaan korkeiksi nousseiden kustannusten vuoksi.

IFLA:n Regional Advocacy Priorities Study -raportti on luettavissa verkossa.

Tapahtumat

IFLA:n Regional Council järjestää webinaarin Regional Advocacy Priorities Study -tutkimuksen tuloksista. Julkaisusta järjestetään keskiviikkona 8.12.2021 kaksi webinaaria, ensimmäinen kello 10.00 ja toinen kello 15.00 Suomen aikaa.

Libraries Helping Build a People-Centred Internet: Connectivity, Content and Competence – a learning and exchange meeting -webinaari järjestetään 10.12.2021 kello 10.00-11.00. Muista ilmoittautua etukäteen!

Menikö EBLIDA:n Sustainability in Public Libraries - Better funding for a great good place -webinaari ohi suun? Ei hätää, tilaisuuden tallenne on nyt katsottavissa EBLIDA:n verkkosivuilla.

Myös joulukuun alussa järjestetyn Euroopan tieteellisten kirjastojen järjestön LIBER:n kirjastoarkkitehtuuritilaisuuden tallenne on nyt katsottavissa verkossa.

IFLA:n Public Libraries -jaoston Responding in Times of Crisis -webinaarin tallenne löytyy nyt verkosta.