Vinkki: Ontologiat ja luokitukset

Haun voi tehdä yhdellä hakusanalla tai yhdistelemällä hakusanoja. Siinä vaiheessa, kun yksi hyvä lähde on löytynyt, voi etsiä viitteitä muista lähteistä sen lähdeluettelosta ja linkeistä.

Tarkan hakukäsitteen lisäksi kannattaa pohtia myös laajempia käsitteitä. Kun etsii tietoa Ranskan suuresta vallankumouksesta, voi laajentaa hakua etsimällä hakusanoilla Ranska ja vallankumoukset tai Ranska ja yhteiskunnalliset tapahtumat. Ideoita löytää Yleisen suomalaisen ontologian YSOn lisäksi myös kirjastojen luokituksesta (luokituksia Ykl, Hklj). Jos on etsimässä kirjaston tietokannasta hakusanalla Ranskan suuri vallankumous, voi jatkaa selaamista esimerkiksi luokan Uusi aika (ykl 96.12) sisällöistä tai yhden löydetyn teoksen asiasanoilla, esim. Ludwig XVI. Näin löytyneitä hakusanoja voi käyttää myös verkon tiedonhaussa.

Ontologiat, sanastot ja luokitukset löytyvät Finto-palvelusta. Sanastot ovat monikielisiä, joten niistä voi lisäksi etsiä sopivia vastineita käsitteille ruotsiksi, englanniksi ja pohjoissaameksi.

Finto - sanastot, ontologiat, luokitukset

YSO Yleinen suomalainen ontologia