Vinkki: Tiedon tarpeen laajuus

Tietoa hakiessa tiedon tarpeen laajuus vaikuttaa etenemiseen. Jos nopea faktatieto riittää, hakeminen on nopeampaa, Google-haulla tai Wikipediastakin voi löytää tarpeeksi tietoa. Syvällisempi materaalin kokoaminen vaatii enemmän aikaa ja suunnittelua. Jos aihe on laaja, on hyvä miettiä, mikä siinä on keskeisintä, että pääsee alkuun. Hakua kannattaa laajentaa kirjaston kirjoihin, erikoistietokantoihin ja tavallisen hakukoneen erikoishakuihin.

Jos tietoa hakee esimerkiksi koulutehtävään tai -esitelmään, aineiston ei tarvitse olla laajaa ja syvällistä, vaan luotettavuus, selkeys ja helppokäyttöisyys ovat hyviä arvoja. Aina kannattaa etsiä vastauksia myös koulukirjoista. Jos tiedontarve on syvällisempää, vaikkapa opinnäytetyö, aineiston pitää olla kattavampi, syvällisempää, tieteellistä tutkimusta ja sitä kannattaa etsiä monesta näkökulmasta. Finna.fi sisältää yleisten kirjastojen aineistoja sekä tieteellisten kirjastojen aineistoja. Se on siis aina hyvä hakupaikka.

Finna.fi

Tiedonhaun opastus: ongelman jäsennys