Kuplia ja ruutuja: näkökulmia sarjakuvaan

Toimittanut Hanna Westman. ISBN 978-951-95972-9-4. Pehmeäkantinen, 84 sivua. Kustantaja: Nokian kaupunki.

Nokian kaupungin kirjasto- ja kulttuuripalveluiden voimin toteutettu Kuplia ja ruutuja sukeltaa sarjakuvaan pyrkien kasvattamaan niin nuorten kuin aikuisten lukuintoa. Kirja tekee näkyväksi sarjakuvaa taiteen lajina, mutta myös kulttuurisena ja kulttuurihistoriallisena ilmiönä. Julkaisu on kokoelma puheenvuoroja sarjakuvan puolesta, ja koska valtaosa kirjoittajista on kirjastoalan ammattilaisia, näkökulma on usein vinkkauksellinen.

Sarjakuvaa tarkastellaan teosten teemojen ja tekijöiden kulttuuripiirin näkökulmista, mutta myös tekijyys, lukijuus ja lukijan henkilökohtainen suhde sarjakuvaan korostuvat kirjan toisessa osassa. Aiheet liikkuvat yhteiskunnallisista ja maailmanpoliittisista sarjakuvista anarkistiseen ja underground-sarjakuvaan, sateenkaareviin sarjakuviin, mangaan, spekulatiivisen käännössarjakuvan klassikoihin ja edelleen sarjakuvataiteilijan uran rakentamiseen. Kattaus on monipuolinen mutta helposti lähestyttävä.

Kirjoittajat ovat kirjasto-, taide- ja kulttuurialan ammattilaisia, joilla on intohimoinen suhde sarjakuvaan. Yksi kirjoittajista on suomalaisen nykysarjakuvan suuri nimi, palkittu sarjakuvataiteilija Tommi Musturi, joka kuvailee tekstissään omaa elämänpolkuaan kohti sarjakuva-ammattilaisen uraa ja kansainvälistä lukijakuntaa.
Mustavalkokuvitus.