Tiedote: Kansalliskirjasto ostaa BTJ Finland Oy:ltä loppuvuonna kahdentuhannen kirjan kuvailun

Kansalliskirjasto ostaa BTJ Finland Oy:ltä kahdentuhannen, pääasiassa kaupallisten kustantajien julkaiseman, kirjanimekkeen kuvailun. Ratkaisu turvaa Melinda-kirjastoille vuonna 2018 katkeamattoman kirjatuotannon kuvailun, sillä Kansalliskirjaston ja BTJ Finland Oy:n välinen Kansallisbibliografian kuvailutyön monivuotinen yhteistyösopimus päättyy toukokuun lopussa BTJ Finland Oy:n sanottua sopimuksen irti. Ostoratkaisuun päädyttiin, koska on kyse isoista työprosessien muutoksista, jotka vaativat aikaa toteutuakseen.

Olemme Kansalliskirjastossa kevään aikana etsineet ratkaisuja kotimaisen julkaisutuotannon kuvailutyön uudelleen järjestämiseen sopimuksen päättymisen jälkeen. Tavoitteenamme on kotimaista kirja-alaa ja kuvailun ekosysteemiä kokonaisuudessaan hyödyttävä metatietoprosessien kehittäminen ja automatisointi yhteistyössä julkaisualan ja kirjastojen kanssa.