Oulun virtuaalikirjasto löytyy kirjaston Youtube-kanavalta

Jokapaikan tietotekniikan tutkimuskeskus ja Oulun kaupunginkirjasto ovat tuottaneet virtuaalikirjaston. Virtuaalikirjaston avulla on tarkoitus tutkia, miten kirjaston palveluja kuten kirjavinkkausta voidaan toteuttaa virtuaalitodellisuudessa. Lisäksi on tutkittu  miten virtuaalitodellisuus ylipäätään voisi laajentaa ja täydentää kirjaston tarjoamia palveluita erityisesti nuoria innostavalla tavalla. Sen avulla on lisäksi tarkoitus esitellä virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia kirjaston koko asiakaskunnalle.

Virtuaalikirjasto on virtuaalisen todellisuuden sovellus, jota ovat kehittäneet yhteistyössä Oulun kaupunginkirjasto ja Oulun yliopiston Jokapaikan tietotekniikan tutkimuskeskus (UBICOMP). Yhteistyökumppanit ovat kehittäneet keväästä 2016 alkaen Virtuaalikirjasto-sovellusta osana AIA-, AKAI- ja COMBAT-tutkimusprojekteja. Sovellusta käytetään ensisijaisesti virtuaalitodellisuuslaitteistolla eli virtuaalilaseilla, joihin kuuluvat kuulokkeet ja käsiohjaimet.

Video on lisätty kirjaston Youtube-kanavalle ja se löytyy upotettuna myös Viides tila –hankkeen verkkosivulta.

UBICOMP, http://ubicomp.oulu.fi/