Makupalat.fi 2017

Makupalat.fi on Suomen yleisten kirjastojen tuottama linkkihakemisto. Kokoelmaan on kerätty laadukkaita verkkosivuja tiedon tarvitsijoille. Makupalat.fi:n perustoiminta jatkui vuonna 2017 tasaiseen tapaan. Uusia linkkejä lisättiin palveluun viikoittain, Tiina Gräsbeck Pasilan kirjastosta toimitti uutta materiaalia sekä korjasi entisiä linkkejä Makupalat.fi:n päivän verran viikossa. Uutta sisältöä hakemistoon veivät myös Kirjastot.fi-toimituksessa Nina Granlund ja Anna-Maria Malm. Vuonna 2017 uusia linkkejä vietiin 637. Linkkien kokonaismäärä oli vuoden lopulla 18124.

Makupalat.fi:ssä tehtiin vuonna 2017 vielä suurta siivousta vanhan kahden linkkihakemiston yhdistämistyön jäljiltä. Nyt kun urakka on saatu päätökseen, seuraava vaihe on käydä läpi aihealueet ja paikantaa aiheet, joihin jäi selkeästi vähän linkkejä korjaus- ja poistourakan jäljiltä. Näihin alueisiin haetaan paikkaavaa materiaalia vähitellen kategoria kerrallaan.

Makupalat.fi:ssä tehtiin myös linkintarkistusta, korjattiin linkkejä, jotka käyttäjät ilmoittivat rikkinäisiksi sekä vietiin ehdotusten pohjalta uusia verkkosivuja kokoelmaan, niin kuin aiemminkin.

Vuonna 2017 tuotettiin edelleen aihepaketteja. Vuosi oli Suomen 100-vuotisjuhlavuosi ja Makupalat.fi osallistui useisiin juhlavuoden projekteihin. Kokoelmia tehtiin Suomi 100 -juhlavuoden aiheista, tietokirjailijoiden Kirja-Suomi -aiheista, Docventures-aiheista, samoin kuin Ylen kirjallisuusohjelman Pilkun jälkeen aiheista. Paketit ovat liikkuneet jotakuinkin tasaisesti, ne jäävät käyttöön Makupalat.fi:ssa ja niitä katsellaan myöhemminkin. Katsotuin kokoelma on Pääsiäinen. Viime vuonna tuotetuista kokoelmista katsotuimmat olivat Suomi sata - kirjojen Suomi (1006), hyvinvointia elämään (873), harrasta (519), dekkareita (508), kotiseutu (426), digiopastusta (423).

Makupalat.fi:n kokoelmat ovat olleet vuoden 2017 aikana mukana Kirjastot.fi:n yhteisessä upokkeessa, jota tarjotaan kirjastojen sivulle kirjastopalveluiden elävöittämiseksi sekä mainokseksi. Upokkeessa on Kirjastokaista.fi:n video, Kirjasampo.fi:n kaunokirjallisuusvalikoimaa sekä Makupalat.fi:n verkkosivuja. Upoke on saanut mukavasti katseluja Finna-kirjastojen sivuilla. Vuonna 2017 sarja oli Kirja-Suomi-materiaaliin liittyvä. Tuotantoa jatketaan toimituksen valitsemilla teemoilla vuonna 2018.

Vuonna 2017 istuntoja Makupalat.fi:ssa oli 200 198. Laskua edellisvuodesta on vähän, muttei samassa mittakaavassa kuin aiempina. Edelleen käyttäjistä palaavia käyttäjiä oli yli puolet, mutta prosentti on hieman pienempi kuin viime vuonna 53,5%. Makupalat.fi:ssa vierailu on edelleen pidempi kuin muissa Kirjastot.fi-palveluissa lukuunottamatta Verkko-YKL:ää. Materiaaleista olivat katsotuimpia sanomalehdet sekä perunkirjamallit, hakuun mahtui lehtien lisäksi värityskuvat. Myös kokoelmat ovat nousseet katsottujen listassa ylemmäs kuin aiemmin. Voidaan todeta, että materiaalia selataan palvelussa ja edelleen käytetyintä aineistoa ovat sanomalehtiä sisältävät kategoriat. Näiden sisältö tulisi päivittää säännöllisesti, tästä aletaan järjestelmällisesti pitää huoli. Kokoelmien näkyvyyden paraneminen on hyvä asia, joka todistaa, että kokoelmien mainostus Ammattikalenterissa, upokkeena sekä sosiaalisessa mediassa Facebookissa ja Twitterissä on kannattanut. Näitä jatketaan ja niihin keskitytään ensi vuonnakin.

Makupalat.fi:n sisältö kuvastaa kirjastotyön ydintä. Etsimme ja arvioimme painavaa tietoa, jota suosittelemme tiedon tarvitsijalle. Verkossa tiedon luotettavuuden arviointi on muuttunut jatkuvasti vaikeammaksi. Totuuksina ja uutisina tuotetaan materiaalia, joka ei ole luotettavaa ja tähtää aivan muuhun kuin faktojen esittämiseen. Siitä syystä puolueettoman tahon tarjoama kokoelma arvokasta tietosisältöä on paljon merkittävämpi palvelu kuin siihen yks kaks törmäävä ensi alkuun edes käsittää. Se on juuri sitä palvelua, jota suomalaisten kirjastojen on pystyttävä tuottamaan käyttäjille, jotta työllämme on todellista merkitystä.