Keski-kirjastot ensimmäisenä kirjastona mukaan Suomi.fi-verkkopalveluun

Keski-kirjastojen asiakkaat voivat tarkastaa laina- ja varaustietonsa nyt myös Suomi.fi-verkkopalvelussa. Keski-kirjastot on Suomen ensimmäinen kirjastokonsortio, jonka asiakkaille tämä on mahdollista. Keski-kirjastojen alueeseen kuuluvat kaikki Keski-Suomen 23 kuntaa. Kirjastoja on yli 50 ja lisäksi useita kirjastoautoja. Keski-kirjastoilla on myös yhteinen verkkokirjasto.

Asiakasta hyödyttävä palvelu

Asiakas kirjautuu Suomi.fi-verkkopalveluun pankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella. Laina- ja varaustietoihin pääsee käsiksi valitsemalla Rekisterit-osiosta Keski-kirjastot.

– Palvelusta on hyötyä asiakkaalle. Jos kirjastokortti on kadonnut tai pin-koodi unohtunut, voi asiakas siitä huolimatta tarkastaa laina- ja varaustilanteensa Suomi.fi-verkkopalvelussa. Sakkomaksuja ei kerry, kun uusii tai palauttaa aineiston ajoissa ja noutaa saapuneet varaukset määräaikaan mennessä, muistuttaa Jyväskylän kaupunginkirjaston verkkopalvelusuunnittelija Juha Hälinen.

Kirjastokortin ja pin-koodin ollessa hukuksissa lainat voi uusia joko soittamalla kirjastoon tai asioimalla missä tahansa Keski-kirjastojen toimipisteessä. Lainoja ei voi uusia Suomi.fi-verkkopalvelussa.

– On hienoa, että kansalainen voi tulevaisuudessa tarkistaa yhdestä paikasta yhdellä kirjautumisella, mitä tietoja hänestä on eri rekistereissä. Siksi lähdimme myös kirjastojen osalta tähän pilottihankkeeseen mukaan. Haluamme olla eturintamassa rekisterien avoimuuden suhteen, kertoo Hälinen.

Mikä on Suomi.fi-verkkopalvelu?

Suomi.fi-verkkopalvelusta löytyvät julkiset palvelut ja tietoa eri elämäntilanteisiin. Se on tarkoitettu kansalaisille, yrityksille, yhteisöille ja viranomaisille. Palveluun kirjautumalla pääsee myös Jyväskylän kaupungin palveluiden äärelle.

Suomi.fi tarjoaa julkisten palvelujen asiakkaille pääsyn omiin tietoihin, mahdollisuuden viestiä viranomaisten kanssa turvallisesti verkossa ja mahdollisuuden valtuuttaa toisen henkilön tai yrityksen asioimaan puolestaan valitsemissaan asioissa. Rekisterit-osiossa voi tällä hetkellä tarkastella muun muassa henkilö-, ajoneuvo- ja kiinteistötietojaan.

Lähikuukausina Suomi.fi-verkkopalveluun tulee mukaan lisää kirjastoja. Suomi.fin kehittämisestä vastaa Väestörekisterikeskus.

Suomi.fi-verkkopalvelu: www.suomi.fi
Lisätietoa Keski-kirjastoista: www.keskikirjastot.fi/web/arena/asiakkaana

Lisätietoja:
Juha Hälinen, verkkopalvelusuunnittelija, Jyväskylän kaupungin kirjastopalvelut, p. 014 266 4095, juha.halinen(at)jkl.fi

Joonas Kankaanrinne, Digitaaliset palvelut -yksikön johtaja, Väestörekisterikeskus, p. 050 549 2469