Kansalliskirjasto tutkii eri vaihtoehtoja bibliografisen metatiedon tehokkaalle tuotannolle

Kansalliskirjastolla on ollut vuodesta 1998 pitkäaikainen sopimus kansallisbibliografian tietueiden tuottamisesta BTJ Finland Oy:n kanssa. Sopimuksen tarkoituksena on ollut nopeuttaa Kansalliskirjastoon saatavien kirja-aineistojen kuvailua, jotka lakisääteisinä kulttuuriaineistolain mukaisina luovutuksina saataisiin muutoin vain neljännesvuosittain.

BTJ Finland Oy on ilmoittanut 31.5.2018 alkaen lopettavansa kuvailuyhteistyön Kansalliskirjaston kanssa. Yhteistyön jatkosta on sovittu uusi neuvottelu, jonka sisällöstä tiedotetaan neuvotteluiden jälkeen.

BTJ Finland Oy:n henkilöstö on työskennellyt Melinda-ympäristössä ja kuvaillut sinne vuosittain 6 000 suurten kustantajien julkaisemaa teosta. BTJ Finland Oy on saanut käyttöönsä tarvitsemansa Kansalliskirjaston tuottamat ohjaavat tekijöiden nimimuodot ja noin 6000:n muun ei-kaupallisen Suomessa ilmestyvän kirjan kuvailut.

Kansalliskirjasto on ollut tyytyväinen yhteistyöhön, sillä kirjastot ovat näin saaneet käyttöönsä kuvailutiedot julkaistusta uudesta aineistosta välittömästi kirjan julkaisun jälkeen. Yhteistyö on säästänyt kirjastojen resursseja poistamalla päällekkäistyötä.

Kansalliskirjasto tutkii parhaillaan eri vaihtoehtoja turvatakseen bibliografisen metatiedon tehokkaan tuotannon jatkossakin.