Historialliset lehtiarkistot avautuvat − Kopiosto ja Kansalliskirjasto laajentavat digitoitujen lehtien yleisökäyttöä

Tekijänoikeusjärjestö Kopiosto ja Kansalliskirjasto ovat sopineet Kansalliskirjaston kokoelmissa olevien sanoma- ja aikakauslehtien verkkokäytöstä vuodeksi 2018. Uusi sopimus mahdollistaa vuosina 1918–1929 ilmestyneiden sanoma- ja aikakauslehtien tarjoamisen digitaalisesti yleisön käyttöön. Aiempi sopimus kattoi lehdet vuoteen 1920 saakka.

Digi.kansalliskirjasto.fi-palvelussa kansalaisten vapaassa käytössä ovat kaikki Suomessa ilmestyneet sanomalehdet ja ns. yleiset aikakauslehdet ajalta 1771–1929. Vuoden 2018 alusta alkaen digitoituja lehtiarkistoja on luettavissa yhteensä 7 360 364 sivua.

Kansalliskirjaston digitoimien vanhojen lehtiaineistojen avaaminen suuren yleisön käyttöön vaatii tekijänoikeuslain mukaan oikeudenhaltijoiden luvan. Tekijänoikeus on voimassa vielä 70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen. Kopiosto edustaa laajasti lehtien kustantajia ja tekijöitä, kuten toimittajia, valokuvaajia, kuvittajia, graafikoita ja kääntäjiä, ja pystyy myöntämään käyttöön tarvittavat luvat.

”Sopimus varmistaa vanhojen lehtiaineistojen saamisen entistä laajemmin yleisön saataville. Nämä ovat tärkeitä aineistoja kaikille itsenäisyyden alkuvuosikymmenistä kiinnostuneille ja niille, jotka haluavat tarkistaa, miltä maailma isoisovanhemmista näytti. Samalla otetaan huomioon tekijät ja kustantajat, jotka historiaa kuvasivat – hoitamalla heidän tekijänoikeutensa asianmukaisesti”, Kopioston varatoimitusjohtaja Jukka-Pekka Timonen sanoo.

”Sopimus on tärkeä jatkoaskel aineiston laajenevaan käyttöön. Avatut lehdet tarjoavat uusia upeita mahdollisuuksia esimerkiksi historian tutkimukselle”, toteaa Kansalliskirjaston ylikirjastonhoitaja Kai Ekholm.

Lisätietoja:
Varatoimitusjohtaja Jukka-Pekka Timonen, Kopiosto, 040 722 8082, jukka-pekka.timonen@kopiosto.fi, www.kopiosto.fi
Ylikirjastonhoitaja Kai Ekholm, Kansalliskirjasto, 040 587 7023, kai.ekholm@helsinki.fi, www.kansalliskirjasto.fi

Kuvan lähde: digi.kansalliskirjasto.fi