Celia-palkinto Seinäjoen kaupunginkirjastolle

Vuoden 2017 saavutettava kirjasto on Seinäjoen kaupunginkirjasto. Palkinnon ottivat vastaan kirjastotoimenjohtaja Mervi Heikkilä, kirjastovirkailija Maria Lehtola ja palvelupäällikkö Outi Kytöniemi. Palkinnon luovutti kirjastotoimen ylitarkastaja Marjariitta Viiri, Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastosta.

Celia-palkinto myönnetään yleiselle kirjastolle, joka on merkittävällä tavalla edistänyt kirjastopalveluiden saavutettavuutta. Tänä vuonna valinnassa painotettiin erityisesti lasten ja nuorten kirjastopalveluiden saavutettavuutta.

Valintaraati katsoi, että Seinäjoen kaupunginkirjaston henkilökunta on toiminnallaan edistänyt erityisesti lukemisesteisten lasten kirjastonkäyttöä sekä kehittänyt monipuolisia keinoja lukemisen yhdenvertaisuuden parantamiseksi.

Esimerkiksi lukemisesteisille asiakkaille toimintaa suunnitteleva Luki-tiimi, lukemiseen motivoiva Kirjastoralli-kampanja sekä kansainvälisestikin huomiota herättänyt lukukerhojen toimintamalli ovat erinomaisia osoituksia Seinäjoen kaupunginkirjaston aloitteellisesta ja onnistuneesta saavutettavuustyöstä.

Celia-palkinto on suuruudeltaan 2000 euroa, ja seuraavan kerran ehdotuksia Celia-palkinnon saajaksi otetaan vastaan loppukeväällä 2018.