Maagisessa paikassa 1.12. etänä ja 15.12. Pasilan kirjaston Auditoriossa

Maagisessa paikassa
1. ja 15. joulukuuta 2021

Kesällä 2021 julkaistu kirja Maagisessa paikassa – musiikkikirjastojen tuntematon tulevaisuus kuvaa musiikkikirjastoalan tilaa ja asiakaskokemusta ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Kirjastoista ympäri Suomen saatavana oleva teos sisältää monelta eri kannalta tehtyjä avauksia, kehittämistarpeita ja tulevaisuudenkuvaa, yhteensä 34 artikkelissa.

Joulukuussa järjestetään Suomen musiikkikirjastoyhdistyksen julkaisemaan kirjaan liittyen kaksi Maagisessa paikassa -tilaisuutta:

Keskiviikkona 1.12.
klo 13–14.30
Maagisessa paikassa Teamsissa
keskustelutilaisuus

Kaikille avoimessa etätilaisuudessa 1.12. klo 13.00 alkaen keskustellaan kirjan herättämistä ajatuksista ja saadusta palautteesta.

Mikä tilanne musiikkikirjastojen maagisessa paikassa on? Miten kirjastojen hankinta, ylläpito ja varastointi kehittyy? Voiko kaukolainaus olla maksutonta kuten sen pitäisi olla? Osaammeko mainostaa palveluitamme ja olemassaoloamme? Miten musiikinteko ja pedagogiset palvelut muuttavat kirjastoa?

Keskustelua alustamassa musiikkikirjastoyhdistyksen puheenjohtaja Tuomas Pelttari. Etätilaisuuteen osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan 30.11. mennessä Inka Myyrylle (inka.myyry@helsinki.fi).

Maagisessa paikassa banneri

Keskiviikkona 15.12.
klo 17–20
Maagisessa paikassa Pasilan kirjaston Auditoriossa

Livemusiikkia ja paneelikeskustelu
Kellosilta 9, Helsinki

Musiikin jakelussa tapahtuneet muutokset viime vuosikymmeninä ovat asettaneet musiikkikirjaston uuden haasteen eteen. Mikä on musiikkikirjastojen rooli kirjastokentässä? Ovatko äänitteet enää tarpeellisia?

Asiasta järjestettävässä paneelikeskustelussa osallistujina:

Jukka Halttunen (Helsingin kaupunginkirjasto)
Ilona Heinonen (Tampereen kaupunginkirjasto)
Tuomas Pelttari (Helsingin kaupunginkirjasto, Suomen musiikkikirjastoyhdistys),
Aki Pyykkö (Turku)
Ville Vaarne (Suomen Kirjastoseura, Kirjastolehden päätoimittaja) ja
Ami Vuorinen (We Jazz Records)

Illan live-musiikista vastaavat
Raoul Björkenheim Trio:
Raoul Björkenheim (kitara), Reiska Laine (rummut) ja Antti Lötjönen (basso) sekä

Rattlesnake Shakers:
Samuel Leminen (laulu, kitara), Timo Ylönen (basso) ja Mikko Savolainen (rummut)

Lisätietoja Helsingin kaupungin tapahtumasivulta.

Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Helsingin kaupungin Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan, Pasilan kirjaston ja Suomen musiikkikirjastoyhdistys ry:n kanssa. Tilaisuutta ei striimata. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Kirja Maagisessa paikassa – musiikkikirjastojen tuntematon tulevaisuus julkaistiin kesällä 2021.