Levyhyllyt esittelee | talvi 2019–2020

Levyjä ja lukemista kirjastosta

Musiikkikirjastot.fi:n vinkkiblogi Levyhyllyt jatkoi vuodenvaihteen aikaan jokaviikkoista vinkkaamista. Viime joulukuusta helmikuulle 2020 Levyhyllyt julkaisi kaksitoista uutta artikkelia.

Linkit musiikkiin ja kirjallisuuteen
Artikkelien lopussa on mukana levytysten ja kirjallisuuden Finna.fi-saatavuuslinkitykset. Uutta on Levyhyllyjen artikkeleiden ”ristiinvinkkaus”. Esimerkki: Juice-arvioista pääsee nyt eteenpäin Hectoriin, Dave Lindholmiin, Hassisen Koneeseen jne.

Levyhyllyt | Uutta ja retroa
Joulukuun alussa Ari Väntänen kertoi Leonard Cohenin postuumisti julkaistusta albumista. Thanks For The Dance on lyhyt mutta koskettava kokonaisuus. 'Happens To The Heart', 'Moving On' ja muut raidat jättävät artistista kauniin muiston. Cohen kuoli marraskuussa 2016. Hän oli 82-vuotias.

Norjalainen Turbonegro nousi takaisin parrasvaloihin paluulevyllä Scandinavian Leather. Rockbändi onnistuu perusasioiden ääressä: asenne, imago ja 70-lukulaisen rockin vaikutteet toimivine riffeineen vievät pitkälle.

Suomalainen Hearthill puuhaa riemastuttavaa paluuta. Ainutlaatuiselle livetatsille on tilausta, sillä bändin katalogissa on monta albumiklassikkoa. Yksi niistä on 1990 julkaistu Graveyard Party Blues, jolta löytyy mm. raidat 'Pour Me Some Water' ja 'Under A Sad October Sky'.

Progebändi Yes onnistui uusiutumaan 1980-luvulla – ja luomaan maailmankuuluja hittejä. Yllättävään suosioon noussut brittibändi ajautui riitaan Yes-nimen käytöstä, mutta sisuuntunut nelikko ABWH sai silti ulos musiikkia. Positiivisen hengästyttävä Anderson Wakeman Bruford Howe on syyttä vähemmän tunnettua Yesiä.

Ari Väntänen: ”Billie Holidaysta kehittyi ainutlaatuinen laulaja, joka ammensi tulkintatyylinsä jazzmuusikoiden soitosta ja jonka vaistonvarainen fraseeraus on vaikuttanut lukemattomiin myöhempiin laulajiin.” Holidayn albumi Lady Sings The Blues julkaistiin alun perin vuonna 1956.

Syövän selättänyt Wilco Johnson jatkoi inspiroitunutta levytysuraa solistilegenda Roger Daltreyn kanssa. The Whon laulajan kanssa tehty albumi Going Back Home nousi yhdeksi Johnsonin parhaista.

Nightwish-, Tarot- ja Sapattivuosi-muusikko Marko Hietala teki vuonna 2019 mahtavan sooloalbumin, tai paremminkin kaksi. Pyre Of The Black Heart julkaistiin ensin suomenkielisenä versiona Mustan sydämen rovio. Molemmat rokkaavat täysillä. Hietala on kenties koskettavimmillaan raidalla 'Isäni ääni'/'The Voice Of My Father'.

Futupop eli 1980-luvun alussa hedonistisen häpeilemätöntä nousua. Miten hienoa olikaan kun meikin alta nousi myös monta korkeatasoista levytystä, yhtenä komeimmista brittibändi Classix Nouveaux’n debyyttialbumi Night People.

Kesäkuussa 1967 saattoi törmätä The Beatlesin Sgt. Pepper-psykedelian vanavedessä toisenlaiseen klassikkoon. Eksentrisen Don Van Vlietin johtama Captain Beefheart & His Magic Band sai hippikesäksi -67 ulos debyyttialbumin Safe As Milk.

Helmikuussa 2020 Ari Väntänen suomi yhtä kotimaisen metallin parhaista kun Stam1nan Viimeinen Atlantis vietti kymmenvuotisjuhlaa. Dystopisen albumin LP-uusintapainos VA10 tuli ulos yhdessä laulaja Antti Hyyrysen kirjoittaman romaanin kanssa, sekin nimeltään Viimeinen Atlantis.

Yksi 22-Pistepirkon mielenmaiseman – ja suomalaisen rockmusiikin – tunnistettavimmista piirteistä on PK Keräsen ääni. Sama ääni tekee vaikutuksen sooloalbumilla Serobi Songs. Vuosikaudet työn alla ollut levy on vuoden 2020 aistillisimmimpia rocklevyjä.

Suomirockin klassikkokantaa ravisteli aikoinaan myös Juice Leskinen Grand Slam. Monimerkityksellinen Pyromaani palaa rikospaikalle (1985) on yhtä lailla vakuuttava ja hämmentävä pala lauluntekijä Leskisen polveilevaa tuotantoa.

Vapaaseen jakoon somessa ja verkkokirjastossa
Levyhyllyt on kaikkien vapaasti jaettavaa, hyödynnettävää ja kommentotavaa vinkkiaineistoa. Kirjastoissa sisältöjä voidaan viedä eteenpäin asiakkaille esimerkiksi kirjastojen kotisivun, verkkokirjaston ja somen eri kanavien avulla.

Syöte valmiina käyttöön
Levyhyllyjen käyttövalmiita syötteitä on mahdollista hyödyntää omassa seudullisessa Finnassa. Albumikuvituksen avulla havainnollistuva musiikin vinkkikaruselli voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi Eepos-kirjastojen musiikkisivujen tapaan. Parilla klikkauksella päästään karusellin sisällä kymmenen arvion äärelle.

Levyhyllyhen aiemmin julkaistuihin artikkeleihin pääsee helposti etusivun navigoinnista, kohdasta Arkistot.

Suoria yhteyksiä sisältöihin on jaossa myös emosivulta Musiikkikirjastot.fi ja somessa:

Levyhyllyt etusivu
Musiikkikirjastot.fi etusivu
Twitter @Musakirjastot
Facebook Musiikkikirjastot.fi

Tuomas Pelttari
tuomas.pelttari@kirjastot.fi

Marko Hietala: Mustan sydämen rovio/Pyre Of The Black Heart (2019/2020).