Levyhyllyt esittelee | loka-marraskuu 2019

Levyjä ja lukemista kirjastosta

Musiikkikirjastot.fi:n vinkkiblogi Levyhyllyt jatkoi loppusyksystä 2019 jokaviikkoista vinkkaamista, kirjoittajana Ari Väntänen. Syyskuun lopusta marraskuun loppuun julkaistiin kymmenen uutta artikkelia, mukana aineistojen saatavuuslinkit Finnaan.

Kaikki 2019 julkaistut artikkelit sisältävät Finna-linkitykset, ja takautuvaa linkittämistä jatketaan edelleen.

Uutta ja retroa

Jo syyskuun puolella julkaisuun ehtinyt Pete Malmin albumi muistuttaa meitä melodisen rockin voimasta. Sooloartistin merkkiteokseksi noussut rosoisen kaunis Malmi kestää vertailun 1980-luvun alun uuden aallon virtauksessa. Gösta Sundqvistin tuottama Vuosisadan rakkaustarina oli SIG-yhtyeen kolmas albumi. Matti Inkisen sävellykset saivat uusia sävyjä äänittäjä Måns Groundstroemin avulla. ”Groundstroem haki studiossa yhtenäistä rockbändisoundia, jota modernisoitiin tuoreilla syntetisaattorisävyillä ja hetkittäin rumpukoneellakin.”

Suomalaisen Santa Lucian lyhyt mutta antoisa ura on jotain mihin kannattaa palata. Nuoren viisihenkisen bändin ainoaksi jäänyt albumi Arktista hysteriaa yhdistää metallin ja vaihtoehtorockin maailmat saumattomaksi Santa Lucian olotilaksi. Toimituksen lämmin suositus jos pidät esimerkiksi bändeistä Stone ja Jane’s Addiction. Rocklegenda Michael Monroen uutuusalbumi One Man Gang julkaistiin syksyllä 2019. Levyltä kuulee välittömän katurockin riemun – sen minkä Monroen tiukka bändi osaa. One Man Gang on yksi vuoden 2019 parhaista rocklevyistä.

Levyhyllyjen ulkomaista edustusta komistaa Nine Inch Nails, Trent Reznorin johtama yksikkö. Reznor ylsi klassikkokantaan jo ensialbumilla Pretty Hate Machine (1989). PHM näytti miten moderni rock voi perustua kitaroiden ohella syviin synakuvioihin ja näkemykselliseen tuotantoon. Nine Inch Nails valloitti sydämiä alusta asti sillä, että angsti voi olla voimaannuttavaa. Vuoden 2019 aikana ilmiöksi noussut Maustetytöt ansaitsee yleisön huomion. Duon hienot keikat ja alkutalvesta julkaistu debyyttialbumi Kaikki tiet vievät Peltolaan ovat komeaa jälkeä. Anna ja Kaisa Karjalaisen tarinat arkielämän syrjäpoluilta ovat osoittautuneet suomalaisille yhä tärkeämmiksi.

Biisintekijä ja Egotripin jäsen Knipi teki syksyksi 2019 hienon sooloalbumin. Knipi on täynnä haikeutta ja menetystä, mutta läsnä on paljon muutakin. Terve itsetutkiskelu ja tunnustuksellisuus toimivat edukseen hyvin tuotetun äänimaailman ytimessä. Käsillä on yksi vuoden popalbumeista. Ja Knipin laulu on komeampaa kuin koskaan. Plutonium 74 on kulkenut kohti kolmosalbumia jo pitkään. Ville Pystynen kertoi Väntäselle prosessin etenevän: ”Me ollaan oltu kunnon studiomyyriä ja nysvätty potikkaa oikeen huolella. Eikä me tehdä virheitä musiikissa tai elämässä – suoritus on aina sataprosenttinen.”

Amerikkalaisartisti Beck oli saavuttanut menestystä omintakeisella musiikilla. Hittejäkin oli (Loser, Devils Haircut) mutta jotain puuttui. Viides Geffenille tehty albumi Sea Change tasoitti jotain Beck Hansenissa. Kun lauluntekijyys nousi aiempaa tärkeämmäksi elementiksi, syntyi samalla Beckin ehkä ehein levytys. Valokuvataiteilija Kari Riipinen teki 1970-luvun lopulta lähtien jäljen populaarikulttuuriin. Monia levynkansia koristi Riipisen taidekuva, jossa oli jotain maagista. Vuonna 1984 Riipinen oli myös levyttänyt artisti. Taiteilijan ainoaksi albumiksi jäänyt Itäistä pituutta on monitahoinen seikkailu, josta riittää edelleen ammennettavaa.

Musiikkikirjallsuutta ja diskografiaa

Levyhyllyjen viikoittain julkaistut artikkelit sisältävät musiikin taustoituksen, videoiden ja ajankuvan rinnalla kirjavinkkejä. Löydät lisälinkit juttujen loppupuolelta.

Vapaaseen jakoon somessa ja verkkokirjastossa

Levyhyllyt on vapaasti jaettavaa ja hyödynnettävää vinkkiaineistoa. Sisältöjä voidaan jakaa esimerkiksi kirjastojen kotisivulla, verkkokirjastossa ja somen eri kanavilla.

Levyhyllyjen käyttövalmiita syötteitä on mahdollista hyödyntää omassa seudullisessa Finnassa. Albumikuvituksen avulla havainnollistuva musiikin vinkkikaruselli voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi Eepos-kirjastojen musiikkisivujen tapaan. Parilla klikkauksella päästään karusellin sisällä kymmenen arvion äärelle.

Vanhempiin artikkeleihin pääsee helposti Levyhyllyjen etusivun navigoinnista, kohdasta Arkistot.

Suoria yhteyksiä sisältöihin on jaossa myös emosivulta Musiikkikirjastot.fi ja somessa:

Levyhyllyt etusivu
Musiikkikirjastot.fi etusivu