Levyhyllyt esittelee | kevät 2020

Levyjä ja lukemista kirjastosta

Musiikkikirjastot.fi:n vinkkiblogi Levyhyllyt jatkoi valtakunnallista musiikkivinkkausta keväällä 2020.

Linkit musiikkiin ja kirjallisuuteen
Artikkelien loppupäässä oli tuttuun tapaan mukana levytysten ja kirjallisuuden Finna.fi-saatavuuslinkitykset. Aiheeseen liittyvien Levyhyllyjen ristiinvinkkaus vei Ozzy Osbournesta edelleen Black Sabbathiin päin, Ismo Alangosta eteenpäin Hassisen Koneeseen ja Sielun Veljiin.

Chisu: Momentum 123.

Levyhyllyt | Uutta ja retroa
Maaliskuun 2020 alussa Ari Väntäsen aiheena oli neljäs albumi bändiltä Lasten Hautausmaa. Väntänen korosti IV:n sisältävän muuta kuin pelkkää synkkyyttä: – Siitä hehkuu himmeä, hauras valo, joka kutsuu luokseen pimeydessä vaeltavia. Tunteena sen lämmin säteily olisi jotakin lohdullista, vaikkapa empatiaa. Koronapandemia vei artistien keikat keväällä. Kiertue katkesi myös rapartisti Pyhimykseltä. Albumin MIKKO voimakasta elämäkerralista ainesta avattiin Levyhyllyjen julkaisemassa haastattelussa.

Black Sabbathin laulaja Ozzy Osbourne siirtyi/siirrettiin soolouralle vuonna 1979. Kun Ronnie James Dio loisti Sabbathin uutena vokalistina, sai Osbournekin aikaan mainioita levytyksiä. Yksi kohokohdista tuli ulos -86: The Ultimate Sin oli reunoilta epätasainen, mutta esimerkiksi Shot In The Dark ja Killer Of Giants ovat säilyttäneet taikansa läpi vuosikymmenten. Blueskitaristi Erja Lyytiselle vuosi 2019 oli hieno: uusi levy ja muusikon elämäntarina kirjaksi. Lyytisen monipuolinen albumi Another World oli esillä Levyhyllyissä maaliskuun lopulla.

Kymmenvuotisjuhlaan ehtinyt The National -klassikko High Violet (4AD • 2010) syntyi syvätunnelmaiseksi kokonaisuudeksi. Biisit kuten Terrible Love, Sorrow ja Bloodbuzz Ohio eivät vanhene. Ne kukoistavat. Popartisti Chisun paluulevy Momentum 123 rakentui striimipalveluissa kolmesta EP:n mittaisesta osasta. Onneksi synteettisen musiikin ja liikkeen voima ylsi fyysiseksi äänitteeksi, sillä osat 1, 2 ja 3 ovat suomalaiselta taiteilijalta toimiva käänne.

Hollywood Brats lienee malliesimerkki siitä, miten epäonni voi vaikuttaa rockbändiin. Hartaudella duunattu ensievy viivästyy, ilmestyy – ja jää varjoon. Ajoitus mättää, into hiipuu jne. Joka tapauksessa laulaja Andrew Matheson koristeli Hollywood Brats -tarinan unohtumattomaksi kirjaksi. Sick On You on teos maailman parhaasta bändistä josta et ole kuullutkaan. Kokonaisvaltaista musiikkivaikuttamista toteuttava Oranssi Pazuzu teki 2020 kenties parhaan levytyksensä. Mestarin kynsi on vaikuttava musiikillinen matka – jos vain rohkenemme Väntäsen opastamana matkalle lähteä.

Svart Records on julkaissut Ismo Alangon soolotuotantoa laadukkaasti toimitettuina LP-painoksina. Vuonna 2019 uusintajulkaisuvuorossa oli Alangon konepainoitteinen levytys Jäätyneitä lauluja. Se on oivallinen valinta musiikkikirjastoon, mukana klassikot Extaasiin, Laboratorion lapset ja Kuolemalla on monet kasvot. Joskus soolouran käynnistyminen vie aikaa. Johnny Marr oli jo The Smiths -kitaristina ja säveltäjänä kuolematon, mutta vasta The The, Electronic, Modest Mouse ja muut projektit johtivat varsinaiseen soolouraan. Ehkä siksi Call The Cometin jälki on kokeneen komeaa.

Retro bluesrock on mitä The Black Crowes tekee hyvin eikä ehjää kannata korjata. Ilmaisu vain parani vuoden 2001 Lionsin jälkeen pidetyn pitkän tauon jälkeen. Paluulevy Warpaint on yksi Chris ja Rich Robinsonin ja kumppaneiden parhaista. Mötley Crüen kitaratähti Nikki Sixx tunnetaan Mötiköiden lisäksi kirjailijana ja valokuvaajana. Sixxin kirjat ja artistin selvitymistarina olivat Väntäsen aiheena toukokuussa.

Erja Lyytinen: Another World.

Vapaaseen jakoon somessa ja verkkokirjastossa

Levyhyllyt on vapaasti jaettavaa ja hyödynnettävää vinkkiaineistoa. Kaikki voivat jakaa ja kommentoida sisältöjä. Kirjastoissa sisältöjä voidaan jakaa esimerkiksi kirjastojen kotisivun, verkkokirjaston ja somen eri kanavien avulla.

Syöte valmiina käyttöön
Levyhyllyjen käyttövalmiita syötteitä on mahdollista hyödyntää omassa seudullisessa Finnassa. Albumikuvituksen avulla havainnollistuva musiikin vinkkikaruselli voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi Kuopion kirjaston musiikkisivujen tapaan. Parilla klikkauksella päästään karusellin sisällä kymmenen arvion äärelle.

Vanhempiin artikkeleihin pääsee helposti Levyhyllyjen etusivun navigoinnista, kohdasta Arkistot.

Suoria yhteyksiä sisältöihin on jaossa myös emosivulta Musiikkikirjastot.fi ja somessa:

Levyhyllyt etusivu
Musiikkikirjastot.fi etusivu