Levyhyllyt esittelee | kesästä syksyyn 2019

Levyjä ja lukemista kirjastosta

Musiikkikirjastot.fi:n vinkkiblogi Levyhyllyt jatkoi kesällä 2019 jokaviikkoista vinkkaamista. Syyskuun puolivälin yli ulottuvalla jaksolla julkaistiin 12 uutta artikkelia. Näihin tuotiin mukaan suoria aineistohakulinkkejä Finnaan. Samalla jatkettiin linkkien lisäämistä aiemmin julkaistuihin artikkeleihin.

Uutta ja retroa
Heinäkuun vinkit alkoivat juhlavasti Belzebubs-metallilla. JP Ahosen sarjakuvataiteessa kasvanut bändi julkaisi ensimmäisen sarjakuvamaailman ulkopuolelle ulottuneen albumin keväällä 2019. Tymäkkä Pantheon Of The Nightside Gods oli Levyhyllyjen Ari Väntäsen mieleen. Netflixille tehty The Dirt ja Mayhemin tarinaa valottava Lords Of Chaos olivat esillä keskikesällä. Oliko Mötley Crüe -historiikki parempi kirjana kuin elokuvana? Entä Mayhemin tarina?

Suomalaisen rockjumin nautintoa jo vuosien ajan jakanut Death Hawks yllätti syntikkavetoisella uutuuslevyllä. Psychic Harmony vaatii kenties lisäkeskittymistä DH-faneiltakin, mutta ilman muuta palkitsee kuulijan. Kurt Cobainin demolevy Montage Of Heck – The Home Recordings on hämmentävämpi kokonaisuus. Aarrearkku? Totta kai. Mutta lopullinen sateenkaaren pää? Ehkä, ehkä ei.

Elokuun ensimmäinen Väntäsen aihe oli rapduo SOFA. Sonja Kuittinen ja Fanni Noroila kutovat ennakkoluulotonta tekstiä, ja esittävät sen hyvin istuvalla itsevarmuudella. SOFAn haastattelu julkaistiin Levyhyllyissä tämän vuoden Flow-keikan alla. Amerikkalainen kitaraimpro on Kim Gordonin (ex-Sonic Youth) ja Bill Nacen yhteinen maali. Duon Body/Head rujonkaunis Coming Apart julkaistiin vuonna 2013.

Suomalainen klassikkobändi Sentenced ylsi levyllä Down ulottuvuuksiin, joita ei voinut täysin ennustaa. Uuden laulajan Ville Laihialan ääni tuli nopeasti osaksi yhä paremmin menestyvää bänditarinaa. Downia muistetaan syystä hyvällä. Kirjallisuuspopin viestinviejä Tilhet, pajut ja muut matkaa kohti kolmatta albumia. Anna-Sofia Tuominen ja Juho Hoikka vastasivat Väntäsen kysymyksiin laveasti – ja antoivat kirjavinkkejä.

Nolkytluvun kotimaisen metallin isoon aaltoon erottamattomasti kuuluva Mokoma tuli mukaan Levyhyllyihin elokuun lopulla. Vitoslevy Kuoleman laulukunnaat on kestänyt aikaa hyvin. Vinkeissä mukana myös laulaja Marko Annalan romaanit. Vain elämää -ohjelmasta tutun laulaja-lauluntekijä Ellinooran toisesta albumista Vaaleanpunainen vallankumous tuli tasapainoinen popkokonaisuus. Väntäsen haastattelu julkaistiin Levyhyllyissä syyskuun alussa.

Aija Puurtisen ja Jalavein levy Keltaisen talon ullakko onnistuu vangitsemaan säveliinsä edesmenneen Jukka Alihangan tekstien taian. Toimituksen tämän hetken suosikit ovat Väinö ja Tyyntä kaipaava, molemmat nerokkaita biisejä. Alkusyksyyn sopiva Ei enää kylmää eikä pimeää on Jukka Nousiaisen kolmas soololevy. Karismaattinen lauluntekijä mestaroi oman mielensä mukaista maailmaa, johon on hienoa uppoutua.

Musiikkikirjallsuutta ja diskografiaa
Levyhyllyjen viikoittain julkaistut artikkelit sisältävät musiikin taustoituksen, videoiden ja ajankuvan rinnalla kirjavinkkejä. Löydät lisälinkit juttujen loppupuolelta.

Vapaaseen jakoon somessa ja verkkokirjastossa
Levyhyllyt on vapaasti jaettavaa ja hyödynnettävää vinkkiaineistoa. Sisältöjä voidaan jakaa kirjastojen kotisivulla, verkkokirjastossa ja somessa.

Levyhyllyjen käyttövalmiita syötteitä on mahdollista hyödyntää omassa seudullisessa Finnassa. Albumikuvituksen avulla havainnollistuva musiikin vinkkikaruselli voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi Vaski-kirjastojen musiikkisivujen tapaan. Parilla klikkauksella päästään karusellin sisällä kymmenen arvion äärelle.

Vanhempiin artikkeleihin pääsee helposti Levyhyllyjen etusivun navigoinnista, kohdasta Arkistot.

Suoria yhteyksiä sisältöihin on jaossa myös emosivulta Musiikkikirjastot.fi ja somessa:

Levyhyllyt etusivu
Musiikkikirjastot.fi etusivu

Twitter @Musakirjastot
Facebook Musiikkikirjastot.fi

Tuomas Pelttari

SOFA. Kuva: Iiris Heikka.