Varastokirjaston AIRUT-hanke

Kirjastot ovat vuodesta 1989 lähtien siirtäneet vähän käytettyä, mutta säilyttämisen arvoista aineistoa Varastokirjastoon luottaen siihen, että aineisto on asiakkaiden vapaasti käytettävissä. Varastokirjaston kokoelma kattaa nykyisin yli 100 hyllykilometriä, joten Varastokirjastolla on merkittävä asema kirjastosektorien tärkeimpänä kaukolainoja lähettävänä toimijana.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Varastokirjastolle rahoituksen AIRUThankkeelle. Tavoitteena on toteuttaa kirjastosektoreita palveleva, asiakastoiminen Varastokirjaston aineiston kaukolainaus ja artikkelien välityspalvelu. Tämän saavuttamiseksi vertaillaan eri vaihtoehtojen tarjoamia mahdollisuuksia. Kumppaneina ovat Kansalliskirjasto, kirjastosektorit, kirjastojärjestelmätoimittajat sekä muut toimijat. Hankeaikaa on vuosi 2022.

Airut-hankkeelle on avattu omat sivut Kiwi.fi-palvelussa Sivustolta löytyy päivittyvää tietoa hankkeesta. Hankkeen aikana valittu ratkaisumalli määritellään ja toteutetaan pilotoiden. Hankkeessa hyödynnetään Jyväskylän kaupunginkirjaston VATI- ja ATTE-projektien toiminnallisia tuloksia ja selvityksiä.

Airut-hankkeen keskeisimmät tavoitteet ovat
1. Loppuasiakkaan näkökulma – Varastokirjaston aineisto näkyviin verkkokirjastoon ja
    sitä kautta kaukotilattavaksi

2. Kaukotilausten käsittely Vaari-Kohaan – tilausten automaattinen vastaanotto,
    lajittelu ja tulostaminen. Tilaajakirjaston tilauksen muuttaminen lainaksi
    Vaari-Kohassa. Kaukolainojen tilastointi ja raportointi.

3. Toteutuksen on pohjauduttava ISO 18626 -standardiin

4. Artikkelitilaukset ja Kopiosto – Kopiosto ja Varastokirjasto neuvottelevat