Uudella Digiopastus-sivulla oikopolkuja osaamiseen

Digiopastus-sivun banneritunnus

Kirjastot.fi:ssä on julkaistu kokoomasivu Digiopastus ja Biblioteken.fi:ssä Digital handledning. Molemmat sivut tarjoavat kootusti käynnit hyödyllisiin tiedonlähteisiin ja virikkeitä kirjastojen digitaitotyöhön. Kootut linkit tarjoavat aineksia sekä oman osaamisen kohottamiseen, että asiakasopastusten helpompaan järjestämiseen.

Digiopastus-sivu suosikkeihin?

Kirjastojen asiakaspalvelussa kysytään monenlaista digiasiaa. Digiopastus-sivulta löytyvät samasta paikasta käynnit esimerkiksi Ylen Digitreeneihin, eri hankkeiden digiapusivuille ja tiedonlähteisiin. Kenties kannattaisi harkita sivun liittämistä asiakaspalvelukoneiden suosikkilistaukseen? Käynnit suomenkieliselle tai ruotsinkieliselle koontisivuille löytyvät myös Kirjastot.fi:n ja Biblioteken.fi:n etusivuilta.

Digiopastuskokoelmia täydennetään ja ajantasaistetaan tarjonnan mukaan. Nyt julkaistut sivut mahdollistavat aineiston tuomisen yhdellä linkillä esimerkiksi AKE-kirjastojen sivuille, oman kunnan intranetiin tai virkailijoiden työpöytänäkymään sekä ulkopuolisen yhteistyökumppanin sivuille. Ohessa liitetiedostoina kuva ja verkkobannerit linkittämistä varten.

Digituki-sivut tulossa DVV:lle

Nyt Digiopastus-sivun pääjulkaisupaikalla on tietoa Yleisten kirjastojen digihankkeesta. Kun vuoden vaihteessa aloittanut Digi- ja väestötietovirasto (DVV) saa uudet Digituki-sivunsa valmiiksi, tullaan niiden tarjonta päivittämään pääpaikalle. DVV:n sivut tulevat tarjoamaan ajantasaista tietoa ja materiaaleja kaikkien digitukijoiden käyttöön.

Nyt kokoomasivulla on tarjolla käynti esimerkiksi Tampereen AKE-kirjaston Digiajokortti-materiaaleihin. Kun AKE-kirjastojen verkkoon viety koulutusmateriaali runsastuu, tullaan laatimaan Digiopastussivulle alasivu, josta helposti hahmottaa eri koulutuskanavat. Nyt alueelliset koulutusmateriaalit löytyvät Digiopastus-sivun oikean palstan linkillä AKE-kirjastojen koulutussivuja.

Ruotsinkielisen Digital handledning -sivun linkeistä kannattaa huomioida käynti Digiteket-sivustolle, josta löytyvät Ruotsin kirjastojen digiosaamiseen liittyvät artikkelit ja koulutusmateriaalit.

Digiopastus
Digital handledning