Teosten saatavuutta lukemisesteisille helpotettu

Tekijänoikeuslakia on uudistettu ja nyt oikeus tuottaa lukemisesteisille esimerkiksi äänikirjoja ei enää ole yhtä rajoitettua kuin aikaisemmin. Periaatteessa kirjastokin voi tuottaa teoksesta äänikirjan tai e-kirjan lukemisesteisen henkilön käyttöön samaan tapaan kuin Celia-kirjasto on tähän mennessä voinut. Teoksen muuttamisesta äänikirjaksi harkitsevien kannattaa tutustua tekijöille kuuluvaan korvaukseen, joka vaihtelee yksittäisen käyttäjän käyttöön tarkoitetun ja laajaan jakeluun tarkoitetun osalta kenties huomattavastikin.

Marrakeshin sopimus taustalla

Maailman henkisen omaisuuden järjestö WIPOn jäsenet sopivat kesäkuussa 2013 Marrakeshissa Marokossa ns. Marrakeshin sopimuksen, jonka tavoitteena on varmistaa kirjojen saatavuus lukemisesteisille henkilöille eli niille henkilöille, jotka eivät pysty lukemaan tavalliseen tapaan kirjoja. Lukemisesteen perusteena voi olla näkövamma, luki- tai oppimisvaikeus tai fyysinen vamma. Euroopan unioni sääti viime vuonna lukemisestedirektiivin ja lukemisesteasetuksen, joiden avulla Marrakeshin sopimus toimeenpannaan EU-maissa.

Jäsenvaltioiden on pitänyt viimeistään 12.10.2018 muuttaa kansallisia lakejaan siten, että annetaan oikeus tuottaa kirjallisista teoksista saavutettavia versioita ilman, että tuottamiseen täytyy pyytää tekijöiltä lupa. Saavutettavia kirjoja saa tuottaa ja välittää ilman lupaa vain lukemisesteisen henkilöiden käyttöön.

Aikaisemmin tekijänoikeuslaissa säädettiin erikseen niistä laitoksista, jotka saattoivat tuottaa äänikirjoja lukemisesteisille henkilöille. Nyt laki muuttuu siten, että erilaisten saavutettavien kappaleiden välillä ei ole eroa. Olennaista on se, että lukemisesteinen henkilö pystyy käyttämään saavutettavaa teosta yhtä helposti ja vaivattomasti kuin henkilö, jolla ei ole lukemisestettä, tavallista kirjaa. Saavutettava teos voi olla esimerkiksi pistekirja, äänikirja, e-kirja tai isotekstinen kirja.

Perusteellisempi uutinen Celia-kirjaston sivuilla
Uutinen opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilla