Suomalaiset kulttuuriaineistot verkossa kiinnostavat – Finna.fi:n kävijämäärät uuteen ennätykseen vuonna 2018

Tänään julkaistussa mediatiedotteessa kerrottiin positiivisia uutisia Finna.fi:n käytön kasvusta ja asiakastyytyväisyyden parantumisesta vuonna 2018. Tiedote sisältää myös top 10 -listauksen organisaatioista, joiden aineistoja selattiin Finna.fi:ssä eniten viime vuonna.

Suomalaiset selaavat kulttuuriaineistoja verkossa enemmän kuin koskaan aiemmin. Vuonna 2018 valtakunnallisessa Finna.fi-palvelussa vierailtiin 2,3 miljoona kertaa, mikä on 19 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Ylivoimaisesti suosituin aineisto olivat kuva-aarteet.

Kuvien jälkeen suosituinta aineistoa olivat kirjat, joiden tietoja katseltiin yli 800 000 kertaa. Finnan avulla voi nähdä suuren osan Suomen kirjastojen kirjatilanteesta. Saatavilla on tiedot yli 250 lähikirjaston ja kaikkien korkeakoulukirjastojen kokoelmista.

Kuvien ja kirjojen ohella haetuinta aineistoa olivat artikkelit, arkistoaineistot ja opinnäytteet.

Tyytyväisyys palveluun on noussut selvästi viime vuosina samalla, kun Finnan helppokäyttöisyyteen on panostettu voimakkaasti.

– Suosion taustalla on myös ajan säästö, kun tiedonhakija saa aineistot yhden helppokäyttöisen palvelun kautta. Finnan aineistot ovat luotettavista lähteistä ja aineistojen käyttöoikeuksista saa tietoa. Tämä tarjoaa paljonkin lisäarvoa, kun tarvitaan aineistoja esimerkiksi opetuskäyttöön, summaa [kehittämispäällikkö Erkki] Tolonen.

Tiedote on saatavilla seuraavien linkkien takaa eri kieliversiona: