Ruotsissa julkistettiin kirjastostrategia

Ruotsissa on usean vuoden ajan tehty työtä valtakunnallisen kirjastostrategian luomiseksi. Nyt asiakirja on valmis, ja se taustaraportteineen ja selvityksineen luovutettiin kulttuuri- ja demokratiaministeri Amanda Lindille. Strategian lisäksi Ruotsin kirjastoala on työstänyt myös ehdotukset toimenpiteistä ja arvion rahoituksesta, jota toivotaan valtion budjettiin.

Ruotsin valtakunnallisen kirjastostrategian pääotsikko on Demokratins Skattkammare ja visiona on "Bibliotek för alla" - kirjasto kaikille. Kirjasto nähdään ennen muuta demokratian toteutumisen välineenä.

Strategiaan taustaraportteineen voi tutustua Kungliga Biblioteketin sivuilla. Sieltä löytyy asiakirjojen lisäksi myös videoita eri aihealueiden työstämisestä. Asiakirjan luovutus ministerille suoralähetettiin ja tallenne kannattaa katsoa jos haluaa tiiviin ja mukaansatempaavan katsauksen straterian sisltöön. Video löytyy alla olevasta Livesändning-linkistä.

Nationell biblioteksstrategi -sivusto
Nationell biblioteksstrategi - livesändning