OKM: avustuksia museoiden 3D-digitointiin ja kirjastojen järjestelmiin

Suurimmat avustukset myönnettiin Turun yliopistolle yhteishankkeeseen Turun museokeskuksen ja Aboa Vetus & Ars Novan kanssa arkeologisten kokoelmien 3D-digitoinnin opetus-, tutkimus- ja tiedotushankkeeseen, Suomen Kellomuseon ja Suomen Lelumuseon kokoelmienmallinnushankkeelle sekä Varkauden kaupungille sekä Varkauden kaupungille palveluiden ja joukkoistamisen yhteiskehittämiseen Finnan, museoiden, arkistojen ja niiden käyttäjien kanssa.

Lisäksi Museovirastolle asetettiin käyttöön määräraha digitaalisen kulttuuriperintötiedon saatavuuden, käytettävyyden ja löydettävyyden sekä säilymisen ja laadun kehittämiseen. Avustussumma kulttuuriperinnön digitoinnin ja saatavuuden hankkeisiin oli yhteensä 559 000 euroa.

Digitointiavustukset olivat osa laajempaa hakua. Merkittävin osa avustuksista myönnettiin CSC-Tieteen tietotekniikan keskus Oy:lle ja Kansalliskirjastolle Digitaalisen kulttuuriperinnön kokonaisuuden palveluiden Finnan ja Kulttuuriperintö-PAS –palvelun kehittämiseen sekä yhteisten palveluiden ja järjestelmien tuottamiseen ja kehittämiseen yleisille kirjastoille.

Yhteensä määräraha oli 1 950 000 euroa.

Lisätietoja avustuksesta sekä myönnetyt avustukset 2018

Uutinen OKM:n sivuilla