Mistä aiheesta haluaisit verkkokoulutusta ensi vuonna, vastaa ja voita!

Kirjastojen yhteiseen verkko-oppimisalustaan Liboppiin, Liboppi.fi, tuotetaan ensi vuodelle kaikille kirjastolaisille yhteinen oppimiskokonaisuus. Tavoitteena on, että kaikki yleisissä kirjastoissa työskentelevät suorittavat kyseisen verkkokurssin ensi vuoden aikana.

Verkkokurssin aiheeseen voi jokainen kirjastossa työskentelevä olla mukana vaikuttamassa! Äänestä alla olevista aiheista oma suosikkisi. Eniten ääniä saanut aihe valitaan yhteiseksi ensi vuoden oppimiskokonaisuudeksi. Äänestys toteutetaan kaikilla AKE- alueilla (alueellinen kehittämistehtävä) samaan aikaan ja palkinnot jaetaan alueellisesti.

Linkki kyselyyn.

Kyselyn järjestää ja vastaukset käsittelee Liboppi-toimituskunta.

Äänestysaika on 15.6. – 31.8, ja aiheet ovat seuraavat:

Asiakaspalvelun perusteet

· Erilaisten asiakasryhmien kohtaaminen ja kulttuurisen vuoropuhelun edistäminen.

Kokoelmat ja sisällöt

· Kokoelmat asiakaspalvelussa: painetusta aineistosta digimediaan, hallitse kokonaisuus ja suosittele asiakkaalle.

Mediakasvatus ja monilukutaito

· Informaatiolukutaito eri kanavissa, tiedontulkinta ja muuttuva informaatioympäristö.

Oppimaan oppiminen

· Itsetuntemus ja oman osaamisen kehittäminen, minä oppijana.

Palvelusuunnittelu ja palvelumuotoilu

· Muotoile kirjaston palvelut vastaamaan asiakkaiden tarpeita.

Pelit ja virtuaalitodellisuus

· Pelikulttuuri ja pelit kirjastojen kokoelmissa ja palveluissa, VR ja AR.

Saavutettavuus ja hakeutuvat kirjastopalvelut

· Kirjastopalvelujen saavutettavuus verkossa, tilassa ja hakeutuen, selkokielinen viestintä.

Tapahtumatuotanto ja markkinointi

· Kirjastojen tapahtumatuotanto, ja niihin liittyvä viestintä ja markkinointi monikanavaisesti.

Tekijänoikeus ja lainsäädäntö

· Kirjastot ja tekijänoikeus, tekijänoikeus verkossa ja tilassa.

Tiedonhaku ja tiedonlähteet

· Verkkotiedonlähteet, hakukoneet ja tietokannat osana neuvontatyö

Työhyvinvointi

· Miten huolehdin omasta jaksamisesta ja olen mukana luomassa hyvinvoivaa työyhteisöä.

Ei mikään näistä, ehdotan seuraavaa...