Lahti panostaa digitukeen

Lahden pääkirjaston kurssitarjonta monipuolistuu kuluvana syksynä ja mahdollisuudet saada henkilökohtaista opastusta sähköisissä palveluissa paranevat entisestään Nordean vapaaehtoisten asiantuntijoiden digiopastuksessa.

Kirjaston kursseilla harjoitellaan rauhalliseen tahtiin tietokoneen ja tablet-laitteiden peruskäyttötaitoja. Peruskurssien lisäksi syksyn uusilla teemakursseilla voi tutustua sosiaaliseen mediaan, netin karttapalveluihin tai YLE:n Areena -palveluun. Ilmoittautuminen kursseille alkaa maanantaina 27.8. klo 10 pääkirjaston Musiikki- ja mediapalveluiden asiakaspalvelussa tai puhelimitse: 044 416 3517.
Kurssien lisäksi pääkirjastossa on runsaasti mahdollisuuksia saada henkilökohtaista neuvontaa oman tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen käytössä: torstaisin Mediapajassa klo 15 - 17 ja keskiviikkoisin vapaaehtoisten neuvojien Vertaisopastuksessa klo 13 - 15.

Vertaisopastukseen ovat uudet opastajat tervetulleita. Opastajan ei tarvitse hallita kaikkea: laitteiden peruskäyttötaidot ja innostus oppia uutta ja ratkoa ongelmia yhdessä opastettavan kanssa riittävät. Syyskausi alkaa keskiviikkona 5.9. lehtisalin Opintotilassa.

Apua saadakseen ei tarvitse aina lähteä pääkirjastoon asti. Myös lähikirjastoissa järjestetään Mediapajakiertue, jonka ajankohdat voi tarkistaa kirjastoissa jaettavasta kurssiesitteestä tai verkkosivuilta. Omasta lähikirjastosta kannattaa kysellä mahdollisuuksia neuvontaan muulloinkin.

Sähköisessä asioinnissa on mahdollista saada tukea, kun Nordean vapaaehtoiset digineuvojat saapuvat pääkirjastoon opastamaan sähköisessä tunnistautumisessa viranomais- ja pankkipalveluihin. Opastukset järjestetään Monitoimitilassa 19.9., 17.10. ja 14.11. Opastukseen ei ole ennakkoilmoittautumista. Mukaan tarvitaan omat pankkitunnukset ja mobiililaite.

Tarkempia tietoja kursseista ja neuvonnasta saa lähimmästä kirjastosta ja kirjastoissa jaettavasta kurssiesitteestä. Tiedot löytyvät myös verkkosivuilta.

Lahden kaupunginkirjastossa on järjestetty maksutonta opastusta tietotekniikan käytössä jo vuodesta 2005. Kirjaston järjestämän opastustoiminnan tavoitteena on auttaa asiakkaita saavuttamaan arkisten asioiden hoidossa tarvittavat digitaidot ja kannustaa omatoimiseen tietotekniikan käyttöön. Uusi kirjastolaki vahvistaa entisestään tätä kirjastojen roolia elinikäisen oppimisen tukemisessa ja oman osaamisen kehittämisessä.

Lastu-kirjastot