Kyselytutkimus kirjallisuuden käytöstä kunnan palveluissa

Kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö Sanasto toteuttaa tutkimuksen kirjallisuuden käytöstä kuntien eri palveluissa. Sanasto kutsuu kunnalliset kirjastot osallistumaan tutkimuskyselyyn. Kyselyn tarkoituksena on selvittää, miten kuntien palveluissa hyödynnetään kirjallisuutta esimerkiksi lukutilaisuuksissa ja tapahtumamateriaaleissa. On tärkeää, että mahdollisimman moni osallistuu kyselyyn: siten voidaan helpottaa tekijänoikeuslupakäytäntöjä jatkossa.

Kysely on suunnattu kuntien kulttuuritoimen työntekijöille kirjastoissa, kulttuuritaloissa, museoissa, teattereissa, orkestereissa ja muissa kunnan kulttuuripalveluissa. Kysely on toimipistekohtainen, eli tarkoituksena on, että kyselyn täyttää yksi työntekijä kirjastotoimipisteestä. Kyselykutsu on toimitettu myös sähköpostitse valtaosalle kirjastojen johtoa sekä osin kirjastojen yleisiin sähköpostiosoitteisiin.

Sanasto käyttää kerättyä tietoa kirjallisuuden kuntaluparatkaisun kehittämisessä. Kuntalupa helpottaisi teosten käyttöä kunnissa niin, että yksi kunnan hankkima vuosilupa kattaisi kunnan erilaiset kirjallisuuden käyttötilanteet. Kunnan toiminnassa luvanvarainen kirjallisuuden käyttö on yleisimmin teosten julkista esittämistä. Sen lisäksi kuntalupa voisi mahdollisesti kattaa myös kirjallisuuden käyttöä tapahtumamateriaaleissa, verkossa ja näyttelyissä.

Osallistu kyselyyn osoitteessa: https://q.surveypal.com/sanasto-kuntakysely2020

Kyselyyn vastaaminen kestää 10–15 minuuttia. Vastauksia kerätään 30.9.2020 saakka. Kyselyyn osallistuneiden kesken arvotaan 10 lahjakorttia Suomalaiseen Kirjakauppaan (arvo 30 €).

Lisätietoja:
Maija Lielahti
Sanaston viestintä- ja markkinointipäällikkö

p: +358 44 291 8610, maija.lielahti@sanasto.fi

Mikä Sanasto?

Sanasto on vuonna 2005 perustettu kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö. Keräämme kirjallisuuden tekijänoikeuskorvauksia ja tilitämme ne kirjailijoille ja kääntäjille. Tarjoamme sujuvat luvat kirjallisuuden käyttöön. Tilitämme myös kirjastolainoista kertyvät lainauskorvaukset kirjailijoille ja kääntäjille.