Kirjastovuosi 2020: koronasta kohti uutta normaalia

Kirjastot kohoavat koronasta kohti uutta normaalia

Tuoreen selvityksen mukaan kirjastot osoittivat koronavuonna merkityksensä kansalaisten kriisinkestävyydessä. Verkkopalveluilla oli tärkeä rooli palvelujen mahdollistajana poikkeusaikana. Jatkossakin kirjastojen ja kuntien on kehitettävä varautumista kriiseihin.

Aluehallintovirastojen kirjastotoimet ovat julkaisseet selvityksen Kirjastovuosi 2020: koronasta kohti uutta normaalia. Julkaisussa kuvataan poikkeuksellisen vuoden kulkua Suomen yleisissä kirjastoissa. Aluehallintovirastot tarkastelevat selvityksessä koronapandemian vaikutuksia erityisesti kirjastojen asiakas- ja verkkopalveluihin tilastotiedon ja muiden selvitysten valossa.

Pandemian aiheuttama tilanne oli uusi ja ennen kokematon kaikille. Tilanne osoitti sen, kuinka tärkeitä kirjastot ovat kansalaisille ja koko yhteiskunnalle henkisen kriisinsietokyvyn ylläpitäjänä kriisitilanteissa.

Fyysisten palvelujen rajoitukset pakottivat kehittämään nopeasti uusia toimintamuotoja kirjastojen asiakaspalvelussa. Henkilöstö venyi ja oppi uutta pakon edessä, kun kirjastojen verkkopalveluja otettiin entistä laajemmin ja nopeammin käyttöön sekä kehitettiin samalla uutta. Kirjastojen tapahtuma- ja koulutustuotanto on todennäköisesti muuttunut pysyvästi siten, että jatkossakin tilaisuuksia järjestetään entistä enemmän etäyhteydellä ja tallennetaan verkkoon.

Julkaisun tavoitteena on kannustaa kuntia ja kirjastoja varautumaan poikkeaviin tilanteisiin jo ennen kriisejä sekä ennakoimaan muutenkin toimintaympäristönsä muutoksia. Verkkopalveluja, tiedotusta ja varautumista on pidettävä yllä ja kehitettävä koko ajan.

Selvitys on julkaistu aluehallintoviraston verkkosivuilla:

Kirjastovuosi 2020: koronasta kohti uutta normaalia

Osallistu  Avin koulutukseen 11.10.2021  Varautuminen ja henkinen kriisinkestävyys . Tervetuloa!

Lisätietoja:

Ylitarkastaja Kristiina Kontiainen, p. 0295 0165 38