Kirjastot ja kehittäminen – uusi alue Kirjastot.fi:ssä

Kirjastot.fi:n emosivustoon on luotu uusi kokonaisuus, johon kerrytetään asiaa kirjastojen kehittämisestä. Sen luonti liittyy valtakunnalliseen ja alueellisiin kehittämistehtäviin, mutta sisältö on kaikkien käytössä. Tarkoitus on, että aihepiiri runsastuu vähitellen, ja osaa muualla näkyvästä tuodaan yhden linkin kautta löydettäväksi. Sisältöä voi ehdottaa ja uutisia toivotaan välitettäväksi.

Kirjastot ja kehittäminen –osion sisältöä ovat nyt muun muassa:

Ajankohtaista kehittämisestä – uutisia, jotka kertyvät Kirjastot.fi:n uutisen jättölomakkeen avulla. Ryhmää voi tilata tavalliseen tapaan, mutta uutisarkiston tarjoamisella pyritään myös vanhemmat tekstit tekemään helpommin löydettäviksi.

Vuorosanoja-blogi – rennolla otteella kehittämisasioista kirjoitettua. Juuri aloitettu, avoin kaikille kirjoittajille. Tieto uudesta blogitekstistä tulee ammattikalenterissa, sillä uutta tilattavaa osiota ei tällä hetkellä luoda aikaisempien rekisterien lisäksi. Oman tekstisi saat blogiin olemalla yhteydessä aija.laine@kirjastot.fi tai plp@kirjastot.fi

Kirjastokaistan ajankohtainen koulutusvideo – poiminta live-lähetyksistä tai muista ohjelmista.

Kirjastoalan koulutuskalenteri – koulutukset kuukausinäkymässä, etälähetykset värikorostettu.

Alueellinen viestintä – alueellista kehittämistehtävää hoitavien kirjastojen blogeja, somekanavia ja koulutuksia sisältävät linkit.

Osiossa on myös esimerkiksi yhteystietoja, muistioita, tiedotteita, linkkejä julkaisuihin ja materiaalipankkiin sekä digitukeen liittyvää asiaa. Samaan aikaan Kirjastot ja kehittäminen -osion kanssa toimituksessa on koottu myös sivua Kirjastot.fi/kirjastosome, josta löytyy linkkejä erilaisiin sosiaalisen median kirjastoryhmiin.

Otamme mielellämme vastaan kehitysehdotuksia! Kertokaa, mitä ovat tahot, joiden tapahtumia ja uutisia olisi hyvä seurata ja tuoda näkyville. Toimittanette myös tietoa valtakunnallisesti kiinnostavista someryhmistä, joihin voi liittyä. Somesivua muokataan aina uuden tiedon tullen: ehdota kanavaa tai toivo omasi pois listalta.

Kirjastot ja kehittäminen -osio
Kirjastot.fi/kirjastosome