Kirjastokaista.fi:n käyttöliittymäuudistuksesta selkeyttä ja nopeutta

Kirjastokaista.fi:ssä on tehty kevään aikana uudistuksia käyttöliittymässä. Uudistukset ovat tuoneet sivustolle selkeyttä ja parantaneet ohjelmien löydettävyyttä. Lisäksi sivusto toimii nyt myös entistä nopeammin.

Etusivut ryhdistyivät

Kirjastokaistan etusivut toimivat sivuston näyteikkunana ja käyntikorttina koko Kirjastokaistan toiminnasta ja ohjelmatuotannosta. Nostimme hakua tukevia elementtejä paremmin esille etusivulla, karsimme some-upokkeet pois ja nostimme tilalle paikan suoralähetyksille. Näet nyt etusivulta suoralähetykset livenä sekä seuraavien suoralähetysten tiedot. Poistimme samoin etusivulta suositeltujen videoiden karusellin ja toimme sen tilalle videonostoja suosituista sarjoistamme ja eri aihekokonaisuuksista.

Etusivujen uudistamisella pyrimme karsimaan ja keskittymään oleelliseen sekä parantamaan sivuston saavutettavuutta. Saimme uudistuksen myötä myös yhdenmukaistettua suomen-, ruotsin- ja englanninkieliset sivustot eli nyt KirjastokaistaBibliotekskanalen ja Library Channel ovat toimintalogiikaltaan ja informaatioarkkitehtuuriltaan yhdenmukaiset.

Navigaatiorakenne selkiytyi

Kirjastokaistan ohjelmasisältö on jaettu pääkategorioihin, joiden alta löytyy alakategorioita. Poistimme uudistuksessa perinteiset pudotusvalikot navigaatiosta. Nyt kunkin pääkategorian alakategoriat näkyvät sivulla selkeästi listattuna. Kunkin alakategorian nimen perässä näkyy myös luku, joka kertoo kuinka monta ohjelmaa tästä sarjasta tai aihealueesta löytyy.

Navigaatiorakenteen muutoksella pyrimme parantamaan ohjelmien löydettävyyttä sekä siitä, että sivuston sisältö hahmottuu paremmin.

Listaussivujen latautuminen nopeutui

Kun valitset tietyn kategorian tai teet haun, listautuvat mediat listaussivuille. Kun olet valinnut kategorian, voit järjestää mediat valintasi mukaan joko uutuus-, suosittuus- tai aakkosjärjestykseen. Muutimme listaussivuja niin, että mediat eivät ole siellä enää suoraan playereinä vaan listaussivulla on median aloituskuva ja tiedot. Kun kuvaa tai tekstiä klikkaa, lähtee ohjelma käyntiin avautuen sen omalle mediasivulle.

Ohjelmien playereiden poistamisella listaussivuilta pyrimme keventämään sivustoa sekä siihen, että listaussivut latautuvat nopeasti.

Mukavia hetkiä ohjelmiemme parissa! Muistattehan, että Kirjastokaistan ohjelmia saa paitsi katsoa ja näyttää vapaasti Kirjastokaista.fi:stä, myös jakaa ja upottaa osaksi omia sivujanne. Näistä löytyy kattavasti tietoa UKK-sivultamme.

Lisätietoja:
Riitta Taarasti, toimittaja ja tuottaja, Kirjastokasta.fi, etunimi.sukunimi(at)kirjastot.fi
Harri Oksanen, suunnittelija, Kirjastot.fi, etunimi.sukunimi(at)kirjastot.fi

Katso myös:
Kirjastokaista (ohjelmat, jotka on puhuttu ja / tai tekstitetty suomeksi)
Bibliotekskanalen (ohjelmat, jotka on puhuttu ja / tai tekstitetty ruotsiksi)
Library Channel (ohjelmat, jotka on puhuttu ja / tai tekstitetty englanniksi)