KAVI avasi Finnaan oman näkymän - suomalaisia elokuvia streematen

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on nyt mukana Finna-palvelussa omalla näkymällään. Yksilöllinen näkymä auttaa suurta yleisöä löytämään KAVIn monipuoliset aineistot entistä helpommin.

Hakuliittymä ja tietojen esitysmuoto on räätälöity nimenomaan elokuville, joten hakujen täsmentäminen ja etsityn elokuvatiedon löytäminen on helpompaa kuin yleiskäyttöisessä Finnan kansallisessa näkymässä. Sama tieto löytyy toki molempien näkymien kautta. Käyttäjälle, joka etsii tietoja monenlaisesta aineistosta, on edelleen tarjolla Finnan kaikenkattava tietokanta ja hakujärjestelmä.

KAVIn aineistot valottavat suomalaisen elokuvan historiaa mm. klassikoiden, filmiharvinaisuuksien, still-valokuvien ja trailerien muodossa. Uusinta uutta edustavat kotimaisten elokuvien kauan kaivatut kuvauspaikkatiedot. Finna-näkymässä nyt tarjolle tuodut tiedot ovat uusi avaus KAVIn tuttuun Elonet-sivustoon verrattuna. Muutoin elokuvien tiedot ja aineistot päivittyvät edelleen molempiin palveluihin. Uudet avattavat tietotyypit julkaistaan kuitenkin vastedes vain Finnassa.

Elonet jatkaa toistaiseksi Finnan rinnalla, sillä sen tekniikka tarjoaa mm. täsmällisemmät tekijä- ja näyttelijähaut. KAVI ja Kansalliskirjasto kehittävät Finnaa kaiken aikaa, ja ensi vuoden kuluessa on suunniteltu parannuksia myös valokuvien ja videoiden esittämiseen sekä hakufasetteihin.

Finnaa hallinnoivan Kansalliskirjaston jatkuva työ taustajärjestelmän ylläpidossa takaa KAVIn materiaaleille tehokkaan hakukoneen sekä luotettavan saavutettavuuden. Yli 300 arkiston, kirjaston ja museon yhteisessä hakupalvelussa KAVI linkittyy samalla osaksi koko kansallisen kulttuurin laajempaa kontekstia.

TUTUSTU KAVIN FINNA-NÄKYMÄÄN

Uutinen KAVIn sivuilla

Lisätietoja:

Mikko Kuutti, apulaisjohtaja, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, mikko.kuutti@kavi.fi