E-kirjastohankkeen projektiryhmä aloittaa työnsä

Yleisten kirjastojen yhteisen e-kirjaston kehittämishanke, lyhyemmin e-kirjastohanke ja ruotsiksi e-biblioteksprojektet, on saanut projektiryhmän rekrytoinnit päätökseen. Projektiryhmä aloittaa täysipäiväisesti koko ryhmän voimin 1.2.2022 ja yhteinen suunnittelu on jo käynnistetty.

Projektipäällikkönä jatkaa yleisten kirjastojen digitaalisen median palvelukonseptihankkeenkin projektipäällikkönä toiminut Suvi Sivulainen. Hankkeen omistaja on Virva Nousiainen-Hiiri Helsingin kaupunginkirjaston Kirjastoverkon yhteisistä palveluista.

E-kirjastohankkeen projektiryhmä.
E-kirjastohankkeen projektiryhmä. Ylärivissä vasemmalta alkaen Virva Nousiainen-Hiiri, Suvi Sivulainen ja Seija Laitinen-Kuisma sekä alarivissä vasemmalta alkaen Anna Tuomikoski, Joona Kutilainen-Pennanen ja Marjo Haatainen.

Projektiryhmän kokoonpano:

Virva Nousiainen-Hiiri, Kirjastoverkon yhteisten palveluiden päällikkö

Virva Nousiainen-Hiiri (YTM, EMBA) on toiminut Kirjastoverkon yhteisten palveluiden päällikkönä Helsingin kaupunginkirjastossa vuodesta 2009, ja hän johtaa e-kirjastohanketta. Aiemmin Nousiainen-Hiiri on työskennellyt BTJ Finlandilla, Akateemisessa kirjakaupassa ja Hämeenlinnan kaupunginkirjastossa. Koko työuransa hän on työskennellyt digitaalisen median ja digitaalisten palveluiden parissa julkisen ja yksityisen sektorin rajapinnassa.

Suvi Sivulainen, projektipäällikkö

E-kirjastohankkeen projektipäällikkö Suvi Sivulainen on luovan alan koordinaattori ja organisoija. Hänellä on yli 15 vuoden kokemus erilaisista tehtävistä taiteen ja kulttuurin saralla, niin projektipäällikön tehtävissä kuin festivaalituotannossa tai taidekirjojen toimituskunnassakin. Koulutukseltaan Suvi on FM pääaineenaan digitaalinen kulttuuri. Suvi on työskennellyt myös teknologian parissa mm. erilaisissa mediataiteen ja tietokonekulttuurin tapahtumissa. Hän on erityisen kiinnostunut digitaalisista käytännöistä ja uusista toimintamalleista joita nykyajassa kehitämme: digitaalisen teknologian vaikutuksista yhteiskuntaamme ja yksilöiden kokemusmaailmaan.

Seija Laitinen-Kuisma, projektiasiantuntija / kirjastojen verkostoyhteistyö

Kirjastojen verkostoyhteistyöstä e-kirjastohankkeessa vastaa Seija Laitinen-Kuisma, jolla on 30 vuoden kokemus kirjastojen johtamisesta ja kehittämisestä. Koulutukseltaan Seija on YK pääaineenaan kirjastotiede ja informatiikka. Seija on toiminut Jyväskylän kirjastotoimenjohtajana vuodesta 2012 lähtien. Tätä ennen hän työskenteli mm. kirjastotoimen apulaisjohtajana vastaten Keski-kirjastojen verkkopalveluista, Laukaan kirjastotoimenjohtajana sekä tutkijana Suomen kirjastoseurassa. Seija on aina hakeutunut verkostomaiseen yhteistyöhön ja toiminut virkatehtäviensä rinnalla aktiivisesti myös valtakunnallisissa tehtävissä, kuten Suomen Kirjastoseuran ja Suomen Kirjastosäätiön hallituksessa, Kansalliskirjaston alaisissa työryhmissä ja Yleisten kirjastojen neuvostossa. Kirjastojen suunta innostaa Seijaa ja hän haluaa olla mukana kehittämässä sellaisia kirjastopalveluita, joilla on merkitystä osana ihmisten hyvää arkea.

Anna Tuomikoski, projektiasiantuntija / kustannusala

Kustannusalan projektiasiantuntijana hankkeessa työskentelee Anna Tuomikoski. Anna on työskennellyt aikaisemmin konsulttifirman markkinointi- ja viestintäpäällikkönä sekä kustannustoimittaja ja toimittajana. Koulutukseltaan Anna on FM (romaaninen filologia ja yleinen kirjallisuustiede). Lisäksi hän on tehnyt aineenopettajan pedagogiset opinnot sekä suorittanut markkinointitutkinnon ja liiketalouden opintoja. Anna on myös personal trainer ja joogaopettaja.

Joona Kutilainen-Pennanen, projektiasiantuntija / teknologia

Tulevan e-kirjaston teknisen puolen kehitystyöstä vastaa Joona Kutilainen-Pennanen. It-tradenomiksi opiskellut Joona puhuu sujuvasti tietotekniikkaa ja osaa avata tekniset asiat ymmärrettävästi tekniikkaa tuntemattomillekin henkilöille. Hänen taustansa on vahvasti live- ja online-tapahtumatuotannossa, joissa hän on ollut niin suunnittelijan, ohjelmoijan kuin käsikirjoittajankin rooleissa.

Marjo Haatainen, projektiasiantuntija / viestintä

E-kirjastohankkeen viestinnästä vastaa Marjo Haatainen. Hänellä on 20 vuoden kokemus viestinnän ja markkinoinnin tehtävistä kirjasto- ja kulttuurialalla. Vuosina 2018–2021 Marjo työskenteli tiiminvetäjänä tiimissä, joka vastaa Helsingin kaupunginkirjaston viestinnästä ja markkinoinnista. Koulutukseltaan hän on kulttuurituottaja YAMK, ja kulttuurituottajan töitäkin Marjo on tehnyt muutaman vuoden ajan. E-kirjastohanketta Marjo kuvaa kirjastoviestijän uransa ”toiseksi Oodiksi” eli todella merkittäväksi asiaksi kirjastokentällä.

E-kirjastohankkeen projektiryhmän sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@hel.fi. Tarkemmat yhteystiedot löytyvät hankkeen verkkosivuilta osoitteesta kirjastot.fi/ekirjastohanke. E-kirjastohankkeen perussivut ovat tulossa Biblioteken.fin ammattiosioon lähiaikoina.