Digipalvelulaki velvoittaa myös kirjastoja

Laki digitaalisen palvelun tarjoamisesta tuli voimaan 1.4.2019. Se koskee digipalvelujen suunnittelua ja toteutusta sekä palvelun käyttäjän auttamiseen liittyviä asioita. Digipalvelulain mukaan kirjastoillakin on velvoite auttaa asiakkaita omien sähköisten palvelujen käytössä niin pöytäkoneella kun mobiilisti. Mitä laki pitää sisällään, siitä valtiovarainministeriön uutiskirjeessä, josta löytyy myös linkit koulutuksiin.

Lainaus uutiskirjeestä:
"Digipalvelulaki velvoittaa viranomaiset tarjoamaan laadukkaita digitaalisia palveluja ja siten parantamaan kaikkien mahdollisuuksia käyttää niitä yhdenvertaisesti. Lailla myös toimeenpannaan EU:n saavutettavuusdirektiivi. Lain toimeenpanon tueksi on materiaalia löydettävissä runsaasti.

Digitaalisten palvelujen järjestämiseen liittyen olemme juuri julkaisseet eOppiva-koulutuksen, joka johdattaa sinut lain velvoitteisiin. Koulutuksessa opit:

* Mitä laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (“Digipalvelulaki”) merkitsee sinulle, organisaatiollesi ja asiakkaillenne
* Millaisia asioita digipalvelulaki velvoittaa huomioimaan järjestettäessä laadukkaita digitaalisia palveluita
* Mistä saan tukea ja löydän verkostoja
* Saavutettavuusaiheisiin kysymyksiin löydät ajantasaisen tiedon osoitteesta www.saavutettavuusvaatimukset.fi

Lisäksi Suomidigi-sivustolle on koottu yleisesti tietoa lain 2. luvun eli digitaalisten palvelujen järjestämiseen liittyen. Tutustu tarkemmin!"

eOppivan koulutuksen jakso "Uudet vaatimukset tukeen, sähköiseen viestinvälitykseen ja asiakkaan tunnistamiseen" sisältää tulkintaa asiakkaille annettavasta digituesta.