Digi arkeen -neuvottelukunta ehdottaa kirjastojen digituen vahvistamista

Valtiovarainministeriön asettama Digi arkeen -neuvottelukunta jätti loppuraporttinsa, johon on koottu ehdotuksia kansalaisten yhdenvertaisuuden takaamiseksi digitalisoituvassa maailmassa. Kirjastojen ja yhdistysten yhteistoiminnan vahvistaminen on mainittu yhtenä keinoista.

Digi arkeen -neuvottelukunta on yhteistyö- ja vuoropuhelukanava kansalaisjärjestöjen, tutkijoiden ja julkisten palveluiden digitalisoinnista vastaavan valtiovarainministeriön välillä. Neuvottelukunnan toimikausi oli alunperin kaksivuotinen (8.3.2017–28.2.2019). Alkuvuodesta 2019 nähtiin tarkoituksenmukaiseksi jatkaa kautta vuoden 2019 loppuun asti (1.3.-31.12.2019).

Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimi Marianne Heikkilä.Mukana toiminnassa oli 17 kansalaisjärjestöä, viisi tutkijaa ja neljä ministeriötä (VM, OM, STM, OKM). Neuvottelukunnan työskentelyyn osallistui Suomen kirjastoseura.

Digi arkeen -neuvottelukunta

Kirjastoja kokeva kohta ehdotuksista

"Neuvottelukunta pitää tärkeänä, että kirjastojen valmiuksia toimia digitukea antavana paikkana tuetaan. Se tarkoittaa, että kirjastojen työntekijöiden kouluttamista tuetaan ja että kirjastojen ja järjestön yhteistyölle luodaan toimivat mallit.
Kirjastoissa on jo useita vuosia annettu digitukea niin kirjastojen henkilöstön toimesta kuin yhteistyössä järjestöjen kanssa. Myös AUTA-hankkeen kokeiluissa, joista osa sijoittui kirjastoihin, haivattiin kirjaston olevan sopiva paikka digiopastukseen. Kirjasto on kaikille tuttu paikka. Lisäksi kirjastoista löytyy opastamisessa tarvittavia laitteita ja tiloja.
Kirjaston ja järjestön yhteistyö on todettu käytännössä hyväksi keinoksi digituen ongelmien ratkaisemiseen. Järjestämällä opastuksia yhteistyönä saadaan synergiaetua määrän, laadun ja kustannustenkin osalta. Valtakunnallisen kirjastoverkon ansiosta opastus voidaan ulottaa koko maan kattavaksi."

Kaikki ehdotukset löytyvät valtiovarainministeriön verkkosivuilta.

Digitaalinen Suomi - yhdenvertainen kaikille -raportti ja ehdotukset